چای ماچا چگونه به چربی سوزی بدن کمک می کند؟

ماچا یا همان پودر چای یکی از سالم ترین مواد برای لاغری است. این چای در مراسم چای ژاپن استفاده می‌شود و از همان گیاه چای سبز بدست میاید. از آنجایی که چای ماچا به گونه متفاوتی فرآوری می‌شود، تأثیری 10 برابر بیشتر از چای سبز دارد. شاید کنجکاو باشید تا دلیل این همه تفاوت را بدانید و بدانید که چرا در لاغری تأثیر زیادی دارد. در این مطلب از تیرینک به فواید و تاثیرات چای ماچا اشاره خواهیم کرد.

چای ماچا- تاریخچه و روش فرآوری آن

این چای در زمان سلسله تَنگ کشف و توسط راهبان بودایی به ژاپن آورده شد. این چای برای مدیتیشن و تمرکز تأثیر زیادی دارد. در طی 1000 سال این چای تبدیل به بخش جدایی ناپذیر فرهنگ ژاپن شده است. از این چای در مراسم چادو استفاده می‌شود. در این مراسم دو نوع چای ماچا یعنی کویچا (غلیظ) و یوسوچا (رقیق) مصرف می‌شود. در مراسم چادو میزبان با یک همزن سنتی از جنس بامبو چای را آماده می‌سازد.

روش فرآوری ماچا یکی از دلایل بی همتا بودن این چای است. بهترین ماچا در منطقه یوجی ژاپن تهیه می‌شود. بوته‌های چای با پوششی از جنس بامبو پوشیده می‌شوند تا فقط 20 درصد از اشعه خورشید به آنها بتابد. با این کار کلروفیل برگها افزایش میابد. سپس جوانه‌ها دستچین و بخار داده شده و سپس خشک می‌گردند. در نهایت توسط سنگ در ظروف مخصوص آسیاب می‌گردند.

چگونه ماچا به کاهش وزن کمک می‌کند؟

  • میزان کالری کمتر

این چای کالری کمی دارد، حدود 1 گرم ماچا فقط 3 کالری دارد. به همین دلیل با مصرف آن دیگر نگران نیستید که کالری زیادی به بدن خود رسانده‌اید.

  • منبع غنی آنتی اکسیدان

ماچا نیز مانند چای سبز از گیاه چای یا همان کاملیا سینن سیز تهیه می‌شود. مانند چای سبز، ماچا نیز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. مقدار EGCG در چای ماچا 137 بار بیشتر از چای سبز چینی است. هنگام نوشیدن چای در واقع شما تمام برگها موجود در چای ماچا را می‌نوشید، چون مانند چایهای دیگر، ماچا تفاله ندارد. آنتی اکسیدانها، سموم بدن را دفع می‌کنند، سیستم ایمنی را ارتقاء داده و التهاب را بر طرف می‌سازند. به همین دلیل نه تنها وزن اضافه نمی‌کنید، بلکه وزنتان کمتر هم می‌شود.

  • سوخت و ساز را افزایش می‌دهد

اگر هدفتان کاهش وزن است، باید به سوخت و ساز بدن خود دقت داشته باشید. اگر سوخت و ساز شما کم و آهسته است، فرقی نمی‌کند چه مقدار غذا می‌خورید، بندرت چربی می‌سوزانید. چای ماچا موجب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. کتچین موجود در ماچا موجب افزایش سوخت و ساز بدن بخصوص پس از ورزش می‌شود.

  • چربی سوزی

 چربی سوزی یک فرآیند بیوشیمیایی است و سلولهای چربی را به تری گلیسرید‌های کوچک می‌شکند که یا باید مصرف شده و یا دفع شوند. چای ماچا مملو از کتچین است که تولید گرما را از 8 تا 10 درصد به 35 تا 43 درصد افزایش می‌دهد. نوشیدن این چای تحمل شما را هنگام ورزش افزایش داده و کمک می‌کند که بیشتر چربی بسوزانید.

  • قند خون را متعادل می‌سازد

افزایش قند خون و یا جهش یکباره قند خون ممکن است موجب دیابت شود. به دلیل فیبر موجود در آن، قند خون را کاهش داده و متعادل می‌سازد، و در نتیجه مانع اشتهای کاذب شده و از ابتلا به دیابت جلوگیری کند. پرخوری یکی از دلایل ابتلا به دیابت است.

  • استرس را کاهش می‌دهد

استرس موجب ترشح کورتیزول (هورمون استرس) می‌شود. اگر میزان کورتیزول افزایش یابد، بدن دچار التهاب می‌گردد. به همین دلیل احساس خستگی کرده و دچار بیقراری می‌شوید. بدترین جنبه استرس افزایش وزن بخصوص اطراف شکم است. ماچا حاوی آنتی اکسیدانهای زیادی است که با رادیکالهای آزاد در بدن مقابله می‌کنند، از التهاب کاسته و مانع کاهش وزن می‌شوند.

  • تولید انرژی می‌کند

ماچا انرژی را افزایش داده و هوشیاری را زیاد می‌کند. هر چه بیشتر انرژی داشته باشید، بیشتر فعالیت می‌کنید. وقتی انرژی دارید، تنبلی نکرده، احساس ضعف نمی‌کنید، توانائیتان بیشتر می‌شود و وزن بیشتری کم می‌کنید.

  • کلسترول را کاهش می‌دهد

ماچا یکی از منابع  EGCG است، این آنتی اکسیدان که در اکثر چایها وجود دارد و می‌تواند کلسترول بد را کاهش دهد. مکانیزم این آنتی اکسیدان موجب می‌شود تا کلسترول بد جذب بدن نشود.

  • سم زدایی می‌کند

بد غذایی و سبک زندگی اشتباه موجب ایجاد سم در بدن می‌شود. برخی از این سموم موجب افزایش وزن می‌شوند. شما باید هر روز از بدن خود سم زدایی کنید. این نوشیدن یکی از بهترین روشها برای سم زدایی است. آنتی اکسیدانهای موجود در ماچا رادیکالهای آزاد بدن را دفع می‌کنند. اگر با چای ماچا سم زدایی کنید وزنتان کاهش میابد، از یبوست جلوگیری می‌کند، سیستم ایمنی و سلامت کل بدن را ارتقاء می‌دهد.

ماچا به روشهای مختلفی به شما کمک می‌کند تا وزن خود را کاهش دهید. پس اولین قدم آشنایی با روش تهیه این چای است.

چای ماچا

ماچا چگونه تهیه می‌شود؟

تهیه چای ماچا کار ساده ایست و شبیه چای سبز است.

وسایل مورد نیاز:

  • چوآن: کاسه سنتی ژاپنی مخصوص ماچا
  • چِی سِن: هم زن دستی از جنس بامبو
  • چازهاکوو: پیمانه یا قاشق اندازه گیری
  • الک

مواد لازم:

  • پودر ماچا ½ قاشق چایخوری
  • آب گرم با دمای 185 درجه فارنهایت 2 تا 3 اونس

روش تهیه:

  • نصف قاشق چایخوری یا 2 پیمانه (چازهاکوو) پودر آن را الک کرده و در چوآن بریزید.
  • کم کم آب داغ را روی آن بریزید.
  • با هم زن مخصوص (چِی سِن) آن را بهم بزنید. دقت کنید که حرکت دست شما به شکل W باشد. اینکار را آنقدر ادامه دهید تا لایه کف روی آن ایجاد شود.
  • حرکت دست خود را آرام کنید. حرکت خود را از مرکز کاسه شروع کنید. چای شما آماده است.

توصیه می‌شود که برای کاهش وزن، روزی 2 تا 3 فنجان ماچا مصرف شود. از آنجایی که هر فنجان چای ماچا حدود 80 گرم کالری دارد ( 1 فنجان قهوه 100 گرم کافئین دارد)، نباید بیشتر از حد استاندارد از این چای در روز استفاده کرد. اگر بیشتر از حد مجاز مصرف کنید در روزهای عادی مبتلا به علائم ترک کافئین بطور مثال سردرد می‌شوید.


تیرینک در اینستاگرام

منبع stylecraze
نظر بگذارید