شباهت های چای و قهوه

بسیاری از افراد فقط قهوه می نوشند و بسیاری فقط چای. اما افرادی نیز هستند که به نوشیدن هر دو عادت دارند. به عقیده آنها طعم غالب قهوه نمی تواند موجب نادیده گرفتن طعم دوست داشتنی چای شود. به عقیده برخی از این افراد چای و قهوه از بعضی جهات با یکدیگر شباهت دارند.

تفاوت ها و شباهت های چای و قهوه

  1. تهیه چای و قهوه

تهیه یک فنجان قهوه و یک فنجان چای از بسیاری جهت به یکدیگر شباهت دارند. کار با انتخاب برگهای خوب و با کیفیت چای و یا دانه های مرغوب قهوه آغاز می شود. پس از این مرحله برای تهیه هر کدام باید از دستورالعملهای استاندارد استفاده شود.

  1. حرارت و دما

برای علاقه مندان به چای دما مهم ترین نقش را بازی می کند. یکی از دلایلی که برخی نوشیدن چای سبز را دوست ندارند طعم تلخ آن است. برای دم کردن چای سبز بهترین دمای آب بین 70 تا 85 درجه سانتیگراد است. شاید تعجب کنید وقتی بدانیدکه دمای داغ کردن شیر 96 درجه و دمای دم کردن قهوه بین 92 تا 96 درجة سانتیگراد است. قهوه با شیر اگر بیشتر از درجه حرارت مناسب تهیه شود طعم تلخی پیدا می کند. پس اگر درجه حرارت دم کردن چای بیشتر از حد مناسب باشد موجب تلخی چای سبز می شود.

  1. زمان خیساندن

اگر قهوة آسیاب شده بسیار نرم باشد آب به سرعت از آن رد می شود و طعم آن شبیه چائی می شود که فقط برای 2 ثانیه دم می شود. نتیجه هر دو یک نوشیدنی آبکی خواهد بود. قهوه ای که برای زمان طولانی تری دم بکشد طعم تلخی خواهد داشت. در مورد چای بخصوص چای سبز نیز به همین گونه خواهد بود به این معنی که هر چه زمان دم کردن چای طولانی تر شود طعم تلخ تری خواهد داشت.

  1. آماده سازی چای / قهوه

بسیاری از ما دیده ایم که مادربزرگهایمان قبل از دم کردن چای قوری را با چرخاندن آب جوش در آن گرم می کردند. در کافی شاپها نیز دیده اید که باریستا قبل از تهیه قهوه فنجانها را گرم می کند. این شباهت نشان می دهد که برای طعم بهتر به جای آب خیلی جوش ظرف باید گرم باشد تا طعم چای و یا قهوه بهتر باشد.

  1. تلخی

بسیاری از افراد فکر می کنند تلخی قهوه به دلیل خراب شدن قهوه است، در صورتی که این تلخی می تواند به دلیل قوی بودن قهوه باشد. برخی از افراد اسپرسو را به تصور غلظ دوست ندارند. برخی دیگر نیز چای سبز را به دلیل تلخی آن دوست ندارند، اما به دلیل خاصیت آن چای سبز می نوشند. همانطور که گفته شد دم کردن این دو نوشیدنی بر طعم آن تأثیر زیادی می گذارد.

  1. صبر

در کافی شاپها مشتریان اغلب می دانند که برای نوشیدن قهوه باید 3 تا 4 دقیقه منتظر بمانند. باید امیدوار بود که مشتری ها برای نوشیدن چای نیز به همین مدت منتظر بمانند. تهیه چای شاید بیشتر از این زمان برای تهیه کردن نیاز داشته باشد. تهیة قهوه نیز گاه تا 8 دقیقه زمان نیاز دارد. پس صبوری یکی از فاکتورهایست که در تهیه چای و قهوه مشترک است.

  1. اندازه به معنی همه چیز نیست

متاسفانه امروزه همه به نوشیدن چای و یا قهوه در ماگ عادت کرده ایم. برای اینکه زمان بیشتری را در کنار هم بگذرانیم چای و یا قهوه را در ظروف بزرگتر می نوشیم. اما این روش برای خریدن زمان مناسب نیست. پس چای یا قهوه را در ظروف زیبا و استاندارد خود بنوشید. با نوشیدن جرعه جرعه آن زمان بخرید نه با حجم زیاد نوشیدن آن.

بطور مختصر باید گفت چای و قهوه شباهتهایی دارند. فرقی نمی کند به نوشیدن کدام عادت دارید از هر جرعه آن لذت ببرید و هرگز هیچکدام را دست کم نگیرید. هر کدام جایگاه خاص خود را دارند.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید