معایب مصرف نامتعادل قهوه در بانوان

معایب مصرف نامتعادل قهوه در بانوان

همانطور که در بسیاری از مقالات خوانده اید قهوه منبع غنی آنتی اکسیدان است و در بسیاری از موارد می تواند مانع ابتلا به بسیاری از بیماریها شود.

اما در تمام این مقالات مصرف بیش از اندازه استاندارد توصیه نمی شود. مصرف قهوهها در بانوانی که مشکلات هورمونی دارند باید با احتیاط زیاد باشد.

برخی از مواد موجود در قهوه همانطور که فوائد زیادی برای بدن دارند اگر در شرایط خاص و به مقدار زیاد مصرف شوند تولید مشکل می کنند. این مقاله به بررسی 3 دلیل مصرف متعادل قهوه در بانوانی با مشکلات هورمونی و زنانگی پرداخته است.

کافئین موجب تشکیل کیست در سینه و تخمدان می شود

آیا می دانستید کافئین می تواند موجب ایجاد بیماریهای خوش خیم سینه شود؟

همه ما قهوه، نوشیدنی های کافئین دار و یا شکلات را دوست داریم. اما زنانی که از مشکلاتی مانند سندروم تخمدان پلی سیستیک، فیبروم، آندومتریوز (رشد بافتداخلی رحم در خارج از رحم و معمولاً در لگن)، کیست تخمدان و فیبرو سیستیک سینه ( توده های غیر سرطانی در سینه) رنج می برند با استفاده از قهوه بر مشکل خود میفزایند، بدین معنا که کیست های بیشتری در بدنشان ایجاد می شود.

تمام افرادی که مشکلات هورمونی دارند نیز در خطر ایجاد کیست هستند. امروزه به دلیل فشارهای کاری، اجتماعی و مشکلات قهوه، تبدیل به داروی مسکن و آرامش بخش شده است.

تبلیغات زیاد توسط کارخانجات تولید قهوه نیز آن را تبدیل به جزء جدانشدنی زندگی کرده است. اما دلیل واقعی استفاده از قهوه اعتیاد ما به نوشیدن آن است و نه چیز دیگری.

متاسفانه اکثر ما قهوه می نوشیم اما از تأثیرات آن بر هورمونهای خود آگاه نیستیم. نوشیدن قهوه در زنانی که بدنی کیست ساز دارند توصیه نمی شود. همانطور که گفته شد در موارد خاصی بانوان دچار مشکل باید یا از نوشیدن بطور کامل اجتناب کنند و یا با تجویز پزشک مقدار مشخصی قهوه بنوشند.

سازگاری کافئین با بدن توسط ژنها مشخص می گردد

همانطور که می دانید کافئین در کبد و توسط آنزیمهای خاص تجزیه می شود.این آنزیمها توسط ژنهای خاص آن آنزیم تولید می شوند. اگر تغییری در وضعیت این ژنها ایجاد شود، این تغییر موجب می شود تا کافئین در کبد شکسته و حذف شود.

بسته به میزان تولید این آنزیمها مشخص می شود که کبد چگونه می تواند کافئین را تجزیه نماید. اگر این آنزیمها بیشتر باشند کافئین به راحتی تجزیه می شود و اگر کم باشند خطرات زیادی می توانند ایجاد کنند.  اگر بدن شما آنزیم کمتری تولید می کند بیش از یک فنجان قهوه می تواند حتی موجب حمله قلبی شود.

از آنجایی که حمله قلبی بیشتر در زنان اتفاق میفتد بهتر است که پیش از مصرف قهوه از ظرفیت بدن خود مطلع شوید. علاوه بر این برخی از این آنزیمها در سوخت و ساز استروژن نیز مؤثرند.

اگر مشکلات هورمونی و یا بیماریهائی مانند فیبرون دارید باید مراقب باشید، چون این مشکلات می توانند با این آنزیمها و در نتیجه تجزیه کافئین تداخل پیدا کنند.

در سال 2008 تحقیقی انجام شد و مشخص شد که مصرف کافئین می تواند خطر سرطان سینه را افزایش دهد. شاید این مشکل نیز به دلیل تولید همین آنزیمها باشد. اگر در خانواده سابقه بیماری سرطان سینه وجود دارد باید در مصرف قهوه احتیاط بیشتری کرد.

کافئین خطر نا باروری را افزایش می دهد

دانستن تأثیر کافئین بر بارروری مردان و زنان بسیار اهمیت دارد.

اما متاسفانه بسیاری از ما با بسیاری از این تأثیرات ناآشنا هستیم.

  • نوشیدن بیش از 3 فنجان قهوه خطر سقط جنین را افزایش می دهد.
  • کافئین در بعضی از افراد از باوری می کاهد.
  • مصرف نوشیدنیهای کافئین دار در ماههای اول بارداری می تواند موجب زایمان زودرس شود.
  • مصرف کافئین با مشروبات الکلی و کشیدن سیگار موجب افزایش ناباروری می شود.
  • مصرف بیش از 2 فنجان قهوه در روز موجب می شود تا شانس موفقیت مردان در لقاح آزمایشگاهی کمتر شود.
  • قهوه موجب افزایش کورتیزول و استرس می شود و در نتیجه تخمکگذاری کاهش می یابد.
  • قهوه مانع جذب مواد معدنی و ویتامینهای لازم برای تخمکگذاری می شود.

کافئین برخی از مواد ریز تغذیه ای مورد نیاز هورمونها را از بین می برد

همه می دانیم که نوشیدن قهوه در دوران بارداری و یا شیردهی بهتر است که قطع شود. در برخی از موارد کافئین موجب از بین رفتن منیزیم، و مواد معدنی دیگر که برای هورمونها لازمند می شود.

منیزیم از موادی است که برای تخمدانها بسیار لازم است. حالت اسیدی قهوه در برخی موارد موجب می شود که برخی از این مواد جذب نشوند. در نتیجه تنظیم هورمونها بهم میریزد. در اینگونه موارد با تجویز پزشک می توان از مکملها استفاده نمود.

سم زدائی بدن از کافئین

هرگز از خود سؤال کرده اید که چرا قهوه می نوشید. اگر تنها به طعم آن علاقه دارید و در عین حال می خواهید که هورمونهایتان درست فعالیت کنند از این دو روش برای جداسازی کافئین از بدن استفاده کنید.

  1. روش اول:

  • حذف مواد سفید. از مصرف شیر، خامه و شکر اجتناب کنید. با این کار قند خون را متعادل نگه می دارید.
  • مانند اروپائی ها در فنجان کوچک قهوه بنوشید ( یک شات اسپرسو).
  • مانند اروپائی ها قهوه را بعد و یا مابین غذا میل کنید.
  • با تجویز پزشک از مکملهای منیزیم دار و ویتامینهای گروه B استفاده کنید.
  • با فعالیت بیشتر و سرگرم کردن خود کمتر به فکر نوشیدن قهوه میفتید.
  1. روش دوم:

  • صبحانه پر کالری بخورید مثلاً تخم مرغ، آواکادو و نانهای بدون گلوتن استفاده کنید.
  • از ویتامینهای B5, B12 بیشتر استفاده کنید.
  • از چایها و دمنوشها بیشتر استفاده کنید.
  • از مکملهائی که پزشک تجویز می کند استفاده کنید.
  • ورزش کنید و صحیح غذا بخورید.

    تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید