چند نکته تخصصی برای دم کردن قهوه

قهوه

هرگز برایتان پیش آمده که برای دم کردن یک قهوه درجه یک در منزل دچار تردید باشید؟ به نظر شما دم کردن یک قهوه خوب آنقدر گیج کننده است که ترجیح میدهید به کافه ای بروید و کار را به عهده یک باریستای مجرب بگذارید؟ اگر اینطور است بدانید که باید هزینه زیادی را متقبل شوید. اکثر ما دوست داریم خودمان در منزل دم کردن قهوه را آزمایش کنیم. پس با یادگیری نکات کلیدی حتماً این کار را انجام دهید. به عنوان کسی که از انجام اینکار ناراضی بودم وقت خود را در کافه ها میگذراندم و توانستم نکات مهمی از باریستاها بیاموزم که آن را در اختیارتان می گذارم.

  • آسیاب

یک آسیاب خوب و مناسب نیاز اولیه برای دم کردن قهوه است. نگران نباشید یادگیری تهیه آسیاب مناسب و یا یادگیری دم کردن یک قهوه خوش طعم و خوب کار دشواری نیست بلکه اگر  خوب به روند آن نگاه کنید کاری تفریحی و آسان است. یک آسیاب ضعیف و بی کیفیت یا پودری نرم و یا قهوه زبری برایتان آسیاب می کند. یادتان باشد اگر زبری و یا نرمی قهوه تان مناسب نباشد قهوه ای که تهیه می کنید قهوه خوبی نخواهد بود که هرگز نمی توانید با هیچ دستگاهی و یا هیچ روشی آن را تغییر دهید. به خاطر داشته باشید بهترین آسیاب برای شروع، آسیابی است که دانه های سفت و ریز قهوه را آسیاب کند.

  • آب

مرغوبیت آب در دم کردن قهوه بسیار اهمیت دارد. تهیه قهوه با آب حاوی مواد معدنی زیاد طعم ناخوشایندی به قهوه تان میدهد که طعم مواد معدنی در آن غالب است. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که آب آن سختی دارد و یا طعم خوشایندی ندارد در فکر یک جایگزین باشید. معمولاً پارچ های فیلتر دار (فیلتر کربنی) از سختی آب می کاهد. اگر چه ممکن است طعم آن کاملاً مطابق سلیقه تان نباشد ولی حداقل قدمی است به سوی یک روش دوستدار محیط زیستی. برای پذیرایی از مهمانهایتان حتماً  از آب خوبی استفاده کنید.

پیشنهاد میکنیم حتما مطالعه کنید:

تفاوت قهوه دمی و اسپرسو

  • ترازو

بسیاری از ما عادت داریم به جای استفاده از ترازو برای اندازه گیری مواد غذایی، مواد مورد نیاز را از راه چشمی اندازه بگیریم. ممکن است این روش گاهی درست از کار در بیاید ولی در بسیاری از موارد ممکن است اشتباهی رخ می دهد. برای دم کردن قهوه بهترین و دقیق ترین روش استفاده از یک ترازوی گرمی است. با وزن کردن مقدار آب و قهوه می توانید بهترین، خوش طعم ترین و متعادل ترین قهوه را تهیه نمائید. معمولاً نسبت قهوه به آب 1:15 تا 1:17 است. مثلاً اگر قهوه بیشتری معادل 1:5 استفاده کنیم چون آب کافی به همه جای قهوه نفوذ نمی کند قهوه ای غلیظ و اسیدی خواهید داشت. حال اگر مقدار آب بیشتر باشد طعمی تلخ تر و تیزتر خواهید داشت که در نهایت آخرین فنجان قهوه تان رقیق و آبکی خواهد بود. با استفاده از یک ترازوی دقیق خط ابطالی بر روی تمام این حدسها و اشتباهات بکشید و قهوه ای خوش طعم و خوشرنگ با رایحه ای خوشایند تهیه کنید.

این نکات را به خاطر داشته باشید

محصولات کشاورزی از فصلی به فصل دیگر و یا از درختی به درخت دیگر تغییر می کنند. پس هنگامی که قهوه ای که درست میکنید با همان قهوه که در گذشته درست کرده اید یکسان نبود دلخور و ناامید نشوید. یک قهوه خوش طعم و متعادل هم به مذاق شما خوش می آید و مهمانانتان را به تحسین وا میدارد. پس جدا از تفاوتهای ممکن یاد بگیرید که قهوه خوبی بر طبق استانداردهای آن تهیه کنید. به خاطر داشته باشید قدرت قهوه تنها در طعم آن نیست، بلکه یک قهوه خوب باید رایحه، رنگ و غلظت متعادل و خوبی نیز باید داشته باشد.


تیرینک در اینستاگرام 

نظر بگذارید