چگونه میتوان انواع شوینده را در خانه تهیه کرد؟

با شناخت موادی که ضرری برای سلامتی ندارند میتوان ترکیباتی از شوینده ها که برای نظافت استفاده میشوند را تهیه کرد. این محصولات ارزان از مواد شیمیایی هستند.

نکته: با ساخت مواد پاک کننده در منزل نه تنها می توانیم مواد شیمیایی سمی را حذف نمائیم بلکه می توانیم از محیط اطراف خود نیز محافظت کنیم. البته این مواد صد درصد سالم و مؤثر نیستند اما مشکلات کمتری ایجاد می کنند. قبل از استفاده محصولات را در سطح و یا محیط کوچکی آزمایش کنید و پس از اطمینان آن را بکار ببرید.

اسم و ترکیبات این محصولات را حتماً روی آنها بنویسید و از دسترس کودکان دور نگه دارید.

طرز تهیه مواد نظافت در خانه

شوینده چند منظوره

½ پیمانه سرکه سفید و ½ پیمانه جوش شیرین را با 2 لیتر آب مخلوط کنید. از این محلول برای از بین بردن لکه های آب روی شیر و دوش، وسایل حمام که از جنس کروم هستند، پنجره ها و آینه حمام استفاده کنید. شما می توانید از ماده ای بر پایه مرکبات نیز برای نجام این کارها استفاده نمائید.

علاوه بر این با دستمالهای ساخته شده از الیاف طبیعی می توانید چربی، گرد و خاک را بدون استفاده از مواد شیمیائی از بین ببرید. این دستمالها به گونه ای ساخته شده اند که کثیفی را به خود جذب می کنند. این دستمالها اگر از نوع مرغوب باشند برای مدت طولانی دوام می آورند.

خوشبو کننده هوا

با ساخت این محصول می توانید بوی بد را ازبین برده و هوا را تمیز نمائید.

  • جوش شیرین یا سرکه اگر با آب لیمو همراه شده و در ظرفی در محیط قرار داده شوند، می توانند موجب تازگی هوا شوند.
  • گیاهان نیز می توانند هوای خانه را تمیز کرده و بوی بد را از بین ببرند. برخی از این گیاهان حتی می توانند مواد سمی هوا را از بین ببرند.
  • 1 قاشق غذاخوری سرکه را با 1 لیوان آب روی اجاق بگذارید تا بخار شود. سپس به طبخ غذایی که بوی زیادی دارد بپردازید. این کار بوی بد را از بین می برد. علاوه بر این شما می توانید از این محلول برای از بین بردن بوی بد ماهی، تخم مرغ و پیاز روی ظروف نیز استفاده کنید. پس از اینکه وسایل را به این محلول آغشته کردید کمی صبر کنید و سپس با مایع ظرفشوئی آنها را بشوئید.
  • روی پیشخوان آشپزخانه ظرفی حاوی قهوه آسیاب شده قرار دهید.
  • پوست رنده شده لیمو را در ظرف زباله بریزید تا بوی بد آن را از بین ببرد.
  • بخار ترکیب آب و دارچین یا هر ادویة معطر دیگر فضای خانه را خوشبو می کند.
  • در ظرفی گل و گیاهان خشک بریزید و در خانه بگذارید تا فضای خانه خوشبو شود.

پیشگیری از کپک حمام

کپک روی کاشیهای حمام مشکلی است که غالباً با آن مواجه می شویم. یک قسمت آب اکسیژنه را با دو قسمت آب مخلوط کنید و روی کاشیها اسپری کنید، بخصوص در قسمتهائی که کپک دارند. پس از یک ساعت با برس آن را بشوئید و آب بکشید.

شوینده و خوشبو کننده فرش

10 تا 20 قطره از اسانس روغنی که دوست دارید را با یک فنجان جوش شیرین مخلوط کنید. مانند اسپری روی فرش بریزید و پس از چند ساعت جارو برقی بکشید.

شوینده و لکه بر فرش

به نسبت مساوی آب و سرکه سفید را مخلوط کنید. ترکیب را مستقیم روی محل لک شده اسپری کنید. پس از چند دقیقه با برس یا اسفنج آغشته به آب گرم و مایع صابون پاک کنید. برای لکه های تازه چربی مقداری نشاسته ذرت در محل بریزید و صبر کنید.

پس از 15 تا 20 دقیقه با جارو برقی محل را تمیز کنید. برای فرشهای کثیف ¼ پیمانه نمک، بوراکس و سرکه را مخلوط کنید. خمیر را روی فرش بکشید و پس از چند ساعت جارو برقی بکشید.

حتماً در مواد پاک کننده از لیمو استفاده کنید:

  1. یک برش لیمو را برای از بین بردن باکتریهای روی تخته گوشت خردکن بکشید.
  2. نصف لیمو را در سطل زباله بریزید تا بوی بد آن از بین برود.
  3. آب لیمو را برای تمیز کردن وسایل بیرنگ استفاده کنید.
  4. با لیمو می توانید خراشهای روی مبلمان و سطوح چرمی را از بین ببرید.

نظافت سرامیکی و شیشه ای روی گاز

نظافت روزانه را می توان با ترکیب مایع صابون و آب یا سرکه انجام داد. اما برای قسمتهای کثیف تر محل را با آب و صابون داغ خیس کنید و کمی جوش شیرین روی آن بریزید. روی آن را با یک حوله نم دار بپوشانید. پس از نیم ساعت آن را با دستمال نمدار پاک کنید. شما می توانید با یک وسیله پلاستیکی خرده های غذا را جدا کنید و آن را پاک نمائید.

نظافت تخته گوشت خردکن

یک برش لیمو را روی تخته بکشید. برای لکه های عمیق تر، مقداری آب لیمو را روی لکه ها بریزید و بگذارید برای 10 دقیقه بماند. سپس با دستمال پاک کنید. برای تخته های از جنس چوب یا بامبو می توانید از اسپری های غیر سمی موجود در بازار استفاده کنید.

لکه بر پارچه

هر نوع لکه بر برای نوع خاصی از لکه ها مؤثر است. مصرف مستقیم سرکه روی لکه ها می تواند بسیاری از لکه های غذا، لکه عرق و لکه های قدیمی را از بین ببرد.

لکه بر را قبل از شستشو روی لکه اسپری کنید و سپس آن را بشوئید. محلول مساوی آب و آب اکسیژنه می تواند لکه های سبز گیاهان، لکه عرق زیر بغل و بسیاری از لکه های غذا را از رو پارچه بزداید.

از بین بردن لکه چای و قهوه

برای از بین بردن لکه قهوه روی فنجان، اسفنج را به سرکه آغشته کنید و به فنجان بمالید. برای تمیز کردن کتری چای و یا قهوه 2 پیمانه آب را با ¼ پیمانه سرکه مخلوط کنید و در کتری ریخته بگذارید بجوشد. پس از سرد شدن با دستمال آن را تمیز کرده و آبکشی کنید.

شوینده پیشخوان

برای تمیز کرد پیشخوانها به جز پیشخوانهای گرانیتی و یا مرمری شما می توانید از محلول چند منظوره سرکه استفاده کنید. این محلول و یا سرکه رقیق نشده برای ضد عفونی کردن پیشخوانها بسیار مناسبند.

برای پیشخوانهای گرانیتی و یا مرمری می توانید از محلول آب و صابون استفاده کنید. هرگز برای این سطوح از سرکه استفاده نکنید چون اسید داشته و به سنگها صدمه می زند. برای ضدعفونی کردن گرانیت و مرمر می توانید از محلول آب و آب اکسیژنه استفاده کنید.

بو زدایی

برای از بین بردن بوی ظروف پلاستیکی آنها را یک شب در محلول آب و جوش شیرین قرار دهید و صبح آبکشی کنید.

برای محل زباله زیر سینک آشپزخانه، پوست یک لیمو و یا یک پرتقال را رنده کرده و در محل زباله بریزید.

برای از بین بردن بوی فرش، مقداری جوش شیرین روی فرش بریزید و پس از چند ساعت جارو برقی بکشید.

برای از بین بردن بوی بد گاراژ و زیر زمین، یک برش پیاز را در ظرفی بگذارید و در مرکز گاراژ و یا زیر زمین قرار دهید و پس از 12 تا 24 ساعت بوی بد از بین می رود.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید