چای ماچا: از این چای شگفت انگیز بیشتر بدانید

هرگز از خود سؤال کرده اید که چرا ورزشکاران از چای ماچا استفاده می کنند و یا اینکه چرا چای ماچا را به عنوان داروی ضد سرطان استفاده می کنند؟ در این مقاله هر آنچه باید از خواص چای ماچا ماچا بدانید را برایتان میگوییم.

فواید چای ماچا چیست؟

  • هنگامی که یک فنجان چای ماچا می‌نوشید بدن شما 100 درصد از مواد مغذی موجود در چای را دریافت می‌کند.
  • در پودر چای ماچا 137 برابر بیشتر از چای سبز آنتی اکسیدان وجود دارد که مهمترین آنها EGCG نام دارد.
  • در هر فنجان چای ماچا معادل ده فنجان چای سبز مواد مغذی وجود دارد.
  • این چای باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و خاصیت چربی سوزی دارد.
  • پودر ماچا یک سم زدای قوی و طبیعی است.
  • این چای باعث آرامش روح و جسم می شود.
  • ماچا مملو از کلروفیل، فیبر و ویتامین است.
  • ویتامین C ، سلنیوم، روی و منیزیم بدن را تأمین می‌کند.
  • این چای از ابتلا به بسیاری از بیماریها جلوگیری می کند.
  • قند خون و کلسترول را کاهش می دهد.

چرا خواص چای ماچا از چای سبز بهتر است؟

روزانه مقدار زیادی از آنتی اکسیدان دور ریخته می‌شود. شاید غیر قابل تصور باشد که با دور ریختن تفاله چای سبز چه میزان آنتی اکسیدان به هدر می رود. هنگامی که چای دم می شود فقط مقداری از آنتی اکسیدانهای آن آزاد می شود و مقدار زیادی از آن میان برگها باقی می‌ماند. در واقع اگر بخواهیم همه آنتی اکسیدان چای را مصرف کنیم باید همه برگها را استفاده کرده و بخوریم. اما خوردن برگ چای امکان پذیر نیست و تنها چاره مصرف چای ماچاست.

از آنجا که این چای توسط آسیاب سنگی پودر می شود، تمام ویتامینها، مواد معدنی، آنتی اکسیدانها و آمینو اسیدهای در آن باقی می مانند، چیزی که در چای سبز امکان پذیر نیست. به همین دلیل یک فنجان ماچا 10 برابر یک فنجان چای سبز خاصیت دارد و خواص چای ماچا بیشتر است.

خواص چای ماچا

چرا ماچا نیروگاه و منبع تولید آنتی اکسیدان است؟

همانطور که می دانید آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی شیمیایی هستند که از ابتلا به امراض مختلف و پیری جلو گیری می‌کنند. امروزه بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات به عنوان منبع آنتی اکسیدان شناخته شده‌اند و هر روز محصولات متفاوتی از آنها تهیه شده و به بازار ارائه می‌شوند. اما هیچ کدام با چای ماچا قابل مقایسه نیستند.

آزمایش ORAC  (آزمایش تشخیص میزان آنتی اکسیدان بر اساس میزان جذب رادیکال اکسیژن) که توسط دانشگاه Tufts انجام گرفت نشان داد میزان ORAC ماچا 1537 واحد در گرم است در حالی که در بلوبری 93 واحد و در تمشک 109 واحد در گرم است. در نتیجه هر چه بیشتر از این چای استفاده شود بدن در مقابل بیماریها و عفونت مقاوم تر می‌شود.

کتچین چای سبز چیست و چرا در مقابله با سرطان در رژیم غذایی قرار می گیرد؟

این چای حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام کتچین است که در بیشتر غذاها یافت نمی شود. این آنتی اکسیدان خاصیت ضد سرطان دارد. مهمترین نکته در مورد کتچین تأثیرگذاری آن بر رادیکالهای آزاد است و در نتیجه با آلودگی، اشعه ماورای بنفش، تشعشع و مواد شیمیایی که به سلولها و دی ان ای DNA صدمه می زنند مقابله می‌کند. چون کتچین بیشتر از آنتی اکسیدان نوع EGCG است، مصرف روزانه آن می‌تواند باعث تعادل در بدن و سلامتی شود.

کدام خاصیت ماچا است که به کاهش وزن کمک می کند؟

این چای فاقد کالریست و از دو جهت مفید است. اول باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و دوم چربی سوز است.

طبق آزمایشات انجام شده ثابت گردیده که ماچا 4 برابر بیشتر از داروهای چربی سوز خاصیت چربی سوزی دارد و در عین حال به بدن استرس وارد نکرده و باعث عوارض جانبی نمی‌شود. در تحقیقی که در مجله آمریکایی Clinical Nutrition به چاپ رسیده اظهار شده است که ماچا گرما زدایی بدن را بالا برده و مصرف انرژی روزانه را از 8 تا 10 درصد به 35 تا 43 درصد می‌رساند.

 

چگونه آمینو اسید و ال-تیانین چای ماچا به تمرکز کمک می‌کنند؟

هزاران سال پیش ماچا به عنوان دارو در مدیتیشن استفاده می‌شد. راهبان برای اینکه بتوانند ساعتها آرام و آگاه نشسته و در مراسم مدیتیشن شرکت کنند از ماچا استفاده می‌کردند. خاصیت افزایش تمرکز اینخواص چای ماچا چای اخیراً با علوم جدید نیز به اثبات رسیده است. ماچا حاوی مقدار زیادی ال-تیانین ( نوع کمیاب و خاصی از آمینو اسید) است که بر سلولهای مغز اثر مثبت دارد.

در حالی که استرس باعث ایجاد امواج beta میشود که خود باعث بی قراری و ناآرامی است، ال-تیانین امواج  alpha تولید می‌کند که دقیقاً عکس beta باعث آرامش و آگاهی ذهنی می‌شود. همه انواع چای حاوی ال-تیانین هستند ولی ماچا 5 برابر بیشتر از سایر چای ها ال-تیانین دارد. خاصیت دیگر ال-تیانین افزایش حافظه و یادگیری است و هیچ عوارض جانبی ندارد. پس برای افزایش تمرکز در هر زمان می توانید از این چای استفاده کنید.

چگونه کلروفیل ماچا باعث سم زدایی می شود؟

رنگ سبز نشانه سلامتی است. این چای عوامل مضر برای بدن را از بین برده و بدن را پاک می‌کند. کلروفیل عاملی است که در انواع چای سبز و دیگر گیاهان وجود دارد و به عنوان یک سم زدای قوی می‌تواند تمام فاکتورهای مضر و فلزات سنگین را از بدن خارج کند. از آنجایی که کشت ماچا با دقت و محافظت کامل انجام می‌پذیرد و در سایه رشد می‌کند مقدار بیشتری کلروفیل نسبت به انواع دیگر چای دارد و خواص چای ماچا بیشتر است.

چگونه ماچا بدون وارد کردن فشار عصبی باعث افزایش انرژی می شود؟

یکی دیگر از امتیازات این چای و خواص چای ماچا ایجاد انرژی است. هنگامی که یک فنجان از آن را می‌نوشید احساس می‌کنید پر انرژی شده‌اید. در تحقیقات مختلف ابتدا دانشمندان دلیل این امر را وجود کافئین می‌دانستند اما آزمایشات بیشتر ثابت کرد که از ترکیب شدن مواد مغذی موجود در ماچا این انرژی حاصل می‌شود. تحقیقات جدیدتر نشان داده اند که نوشیدن این چای تحمل فیزیکی بدن را نیز 24 درصد افزایش می‌دهد.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید