قهوه سینگل اوریجین ( Single origin coffee)

گاه در منوی یک کافه با عبارت قهوه سینگل اوریجین ( Single origin coffee) مواجه می شوید. به راستی این عبارت چه معنایی دارد و چرا مهم است؟ آیا هرگز به آن دقت کرده اید؟ این رازی است که با کشف آن می توانید بهترین بهره را ببرید چون واقعاً دانستن آن بسیار اهمیت دارد.

عبارت تک منشاء یا تک خاستگاه را هم برای قهوه سینگل اوریجین به کار می برند، در ابتدا ساده به نظر می رسد ولی معنای آن بسیار بزرگ و عمیق است. ساده ترین معنی که برای این عبارت گفته شده است این است که این قهوه توسط یک تولید کننده، از یک محصول و از یک ناحیه واحد تهیه گردیده است و حتی در یک مزرعه، در یک منطقه خاص و واحد و حتی توسط یک آسیاب واحد به عمل آمده است. در مرحله آخر حتی زمین و یا چراگاهی که در آن کاشته می شود باید یکی باشد. انجمن ویژه قهوه اروپا در این باره اظهار می دارد که هرگاه قهوه ای قابلیت ردیابی داشته باشد یک قهوه سینگل اوریجین است. به این معنی که بتوان به راحتی گفت از کجا آمده و یا این که یک قهوه ویژه است و ترکیبی ندارد. این قهوه کیفیت بالایی دارد و در مزرعه ای در یک منطقه خاص به عمل آمده است.

در موج سوم تولید قهوه که تأکید بر “تهیه قهوه برتر” دارد سینگل اوریجین به دلیل اصالتش از جایگاه بالایی برخوردار است.

 استقبال مردم برای قهوه سینگل اوریجین

چگونه این عبارت وارد دایره کلمات شد؟

به گفته Jeremy Torz مؤسس و مدیر  Union Hand-Roasted Coffee  علت علاقه بیش از حد مردم به این نوع قهوه به واسطه روشهای جدید دم کردن قهوه مانند Pour Over و یا  AeroPress به وجود آمده است. به گفته تورز قهوه انواع مختلفی دارد ولی هیچکدام آنچه را که قهوه اسپرسو ارائه میدهد در خود ندارند. چون تنها با اسپرسوست که یک باریستا میتواند خلاقیت خود را نشان دهد. به دلیل علاقه باریستاها برای نوآوری و تجربه های جدید در قهوه، شرکتهای تولید قهوه در تلاش هستند تا تجربیات جدیدی را در اختیار مشتریان بگذارند.

شاید برایتان جالب باشد:

روش دم آوری قهوه با ایروپرس (Aeropress)

به گفته  Andrew Hetzel  از  CafeMakers Coffee Consultants  بسیاری از مصرف کنندگانی که با آنان برخورد داشته افراد با تجربه ای در شناخت قهوه بوده و بسیار علاقه مند به شناخت و تفسیر و ارتباط با طعمهای پیچیده یک قهوه خوب و جدید هستند. اما برخی دیگر که اطلاعات چندانی ندارند را نیز میتوان زیرکانه با طعم قهوه خوب و با کیفیت آشنا کرد. اطلاعاتی که شرکتهای مسئول رست قهوه (برشته کردن) و یا خرده فروشان در مورد منبع آن ( مزرعه، زمین، مردم، آب و هوا و نوع خاک و موجودات ذره بینی آن و غیره) میدهند برای آشنایی و راهنمایی این دو گروه از اهمیت خاصی برخوردار است. با تغییراتی که در دنیای قهوه توسط روشهای نوآورانه به وجود آمده است. قهوه تک منشاء یکی از انواع قهوه است که از اقبال بیشتری برخوردار شده است.

تقاضای بالا برای قهوه باعث تغییرات زیادی در روش مزرعه داری شده است. مزرعه داران شناخته شده ای برای تأمین این تقاضا شروع به کاشت و ارتقاء وضعیت محصولات خود نموده اند. این مزرعه داران با کمک متخصصین و دانشمندان خاک خاصی را در نظر گرفته و مراحل رشد گیاه را کنترل می کنند، زمان برداشت محصول، روش آسیاب کردن محصول و مراحل به عمل آوردن آن را زمان بندی و معین می کنند.

نظر مزرعه داران در مورد قهوه سینگل اوریجین

مزرعه داران قهوه، بخصوص آنانی که محصول تک منشائی و ویژه تهیه می نمایند در مورد کیفیت قهوه خود بسیار مطمئن بوده و به آن می بالند. آندرس سالاوریا Andres Salaverria از Jasal Café در السالوادور اظهار میدارد: قهوه سینگل اوریجین به مصرف کننده اجازه میدهد رایحه و طعم یک قهوه ویژه را احساس کنند و همینطور به مصرف کننده نشان می دهد چه زحمات و عشق و علاقه ای برای تولید در پشت آن نهفته است.

سزار ماگانا (مزرعه دار، به عمل آورنده و باریستا)  Cesar Magana در  Lechuza Cafeدر السالوادور در 3 مزرعه خاص یکی از انواع قهوه عربی یعنی  Pacamar را به عمل می آورد که به دلیل رایحه ای با ته مایه عطر گل و شیرینی و شکل گرد آن بسیار معروف است. وی اعتقاد دارد که مصرف کنندگان علاقه خاصی به نوشیدن یک قهوه با کیفیت بالا دارند. آنان دوست دارند بدانند که از مزرعه تا فنجان، یک قهوه باید چه  مسیری را طی کند. وی می افزاید وقتی که مصرف کننده بداند که یک قهوه از چه مزرعه ای بدست می آید، در کجا به عمل می آید و چگونه یک باریستا آن را آماده می سازد، می تواند بهترین و با کیفیت ترین را انتخاب کنید. مزرعه داران به شفافیت اطلاعات در مراحل کاشت، تولید و تهیه اعتقاد دارند و براین باورند که یک قهوة تک منشاء می تواند همه شفافیت در اطلاعات را به مصرف کننده ارائه دهد.

قهوه-سینگل-اوریجین

نظر به عمل آورندگان (Roaster) درباره قهوه سینگل اوریجین

تولید کنندگان قهوه به برچسب تک منشاء بسیار علاقه مندند ولی آیا عمل آورندگان نیز به آن علاقه ای دارند؟ هم بله و هم نه.

Caravan Coffee Roaster اظهار می دارد: عبارت تک منشاء پایه ای برای درک یک کیفیت بالا نیست. این عبارت فقط برای تمایز قائل شدن بین یک قهوه با مجموعه ای از قهوه های ترکیبی در بخش برشته کردن قهوه است. امروزه این عبارت نمی تواند توجیهی برای تولید کنندگان باشد. در حال حاضر به عمل آوردندگان، این عبارت را به صورت دیگری بیان میکنند. به عقیده آنان تک منشاء یعنی تنها مزرعه، تنها زمین، چیزهایی از این دست که همه به این قهوه تعلق دارند و انحصاریند. حال باید پرسید عبارت تک منشاء عبارت مناسب و جامعی است؟ به نظر استیو هال به طور مثال در کشور تانزانیا که تولید کننده این نوع قهوه است این عبارت نمی تواند کافی و کاملاً گویا باشد چرا که  باید آب و هوای استوائی و رطوبت ساحلی این کشور را در کنار وجود قله پوشیده شده از برف کلیمانجارو Klimanjaro، صحرای نائیری Nyiri، دریاچه های ویکتوریا Victoria و سرنگیتی  Serengeti و البته همسایگیش با کشورهای جمهوری دموکراتیک کنگو، رواندا، بوروندی، موزامبیک، کنیا و اوگاندا را در نظر داشت و به عنوان شناسنامه این قهوه به مصرف کنندگان ارائه داد. پس این عبارت ساده نمی تواند معنی جامعی برای این گونه شرایط باشد. به دلیل وجود شرایطی که به طور مثال در تانزانیا وجود دارد طعم قهوه ها با یکدیگر تفاوت دارند چرا که مثلاً یک مزرعه واحد می تواند در معرض شرایط مختلف باشد. بکار بردن این عبارت از سوی به عمل آورندگان قهوه حداقل میتواند گویای کیفیت بالا، طعم و رایحه دل انگیز و سابقه این قهوه فوق العاده باشد.

نظر مصرف کنندگان در مورد قهوه سینگل اوریجین

همانطور که گفته شد قهوه تک منشاء یا قهوه سینگل اوریجین باید از بدو تولید تا زمانی که در فنجان سرو میشود یگانه و منحصر به فرد باشد. جرمی تورز Jeremy Torz  عقیده دارد که در حال حاضر کشت این قهوه در زمینهای خاص هزینة بالائی دارد. یک باریستا در کافة خود علاقه خاصی برای خلق یک قهوه انحصاری دارند. در حالی که واسطه ها و صادرگنندگان بیشتر تمایل به خرید قهوه های مختلف دارند تا اینکه فقط قهوه تک منشائی خریداری کنند. از سوی دیگر به عمل آورندگان قهوه بیشتر دوست دارند تا مانند شراب و یا غذا، قهوه منطقه خاصی را به مصرف کنندگان ارائه دهند. این امر باعث جلب توجه بیشتر مصرف کنندگان به منشاء آن می شود. وی به مصرف کنندگان پیشنهاد می کند که برای خرید یک قهوه حتماً به مراحل بعد از کشت توجه داشته باشند چون دانستن مراحلی که یک قهوه تک منشاء برای به عمل آمدن طی می کند همانقدر اهمیت دارد که کشور تولید کنندة آن دارد. هنگامی که این اطلاعات در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد بهتر می توانند ذات یک قهوه را بشناسند.

حال تنها چیزی که در مورد این قهوه می توان گفت این است:

یک قهوه  تک منشاء سکوی پرتابی است برای شناخت یک قهوه خوب.

 

 

خرید قهوه از تیرینک

 


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید