چای سفید و انواع آن

پس از یک روز طولانی و خسته کننده همه دوست دارند کمی آرام بگیرند و یک فنجان نوشیدنی بنوشند و حتی فکر نوشیدن یک فنجان چای داغ هم حال خوبی دارد.

ولی آیا می دانستید که انواع مختلفی از چای وجود دارد که سلامت تر از چای معمولی است که می نوشید؟

چای سفید یکی از همین چای ها است که ابتدا فقط در آسیا استفاده می شد ولی به مرور زمان فواید آن در اکثر نقاط جهان مورد تأئید کارشناسان قرار گرفت و استفاده از آن عمومیت پیدا کرد.اما چه چیزی باعث این تمایز است؟

چای سفید چیست؟

این چای بومی نپال شرقی، تایلند شرقی، تایوان، سریلانکا، هندوستان و منطقه فوجین چین است. آیا از تاریخچه آن اطلاعی دارید؟ این چای 5000 سال پیش بطور تصادفی در چین کشف شد. هنگامی که  شین نانگ امپراطور چین در حومه شهر در حال گردش بود برای رفع تشنگیش یک فنجان آب گرم برایش آوردند. طمع متفاوت آن برای امپراطور بسیار جالب بود و از همراهانش خواست تا دلیل این تفاوت را بیابند. آنها متوجه شدند که هنگام گرم کردن آب خوشبختانه یا متاسفانه چند برگ در آب افتاده بود و با جستجو برای گیاه این برگها چای سفید کشف شد.

باید بدانید علاوه بر داستان زیبای کشف این چای دلچسب همه چیز از رنگ و طعمش گرفته تا فوائد علمی آن بسیار جالب است، بخصوص اگر بدانید چای سفید از برگ و جوانه گیاهی به نام کاملیا سینن سیس(Camellia Sinensis)   تهیه میشود. با اینکه این چای فرآیند کمتری برای به عمل آمدن نسبت به چای های دیگر دارد، بسیار مغذی بوده و برتر از انواع دیگر چای است. حال باید بدانیم چرا به آن چای سفید میگوییم. بسیار ساده است چون جوانه گیاه آن رشته هایی ظریف و نقره ای سفید دارد. این مسئله طعمی شیرین به این نوشیدنی می دهد. مقدار کافئین آن بسیار کم است بطوری که یک فنجان 8 اونسی آن فقط 28 میلیگرم کافئین دارد.

آیا چای سفید مفید است؟

پاسخ این سؤال مثبت است. در بسیاری از زمینه ها برای بدن مفید است. چای سفید کمک خوبی در کاهش وزن و معالجه دیابت است. علاوه بر آن برای سلامت پوست و مو، درمان آکنه، درمان سرطان، کاهش ورم، محافظت از کلیه، حفظ باروری، سلامت قلب، افزایش حافظه، انرژی، هوشیاری، درمان تیروئید و بهداشت دهان بسیار مفید است.

انواع چای سفید

 

  • بای هاو ینژن – Bai Hao Yinzhen / Sliver Needle

این چای در منطقه فوجین چین به عمل میاید ویکی از بهترینها در در چین و سراسر دنیا شناخته شده است. سوزنهای نقره ای رنگ آن حدود 30 میلیمتر است و جوانه آن با پرزهای نقره ای پوشیده شده است و به همین دلیل هم در میان انواع چای سفید بهترین و گرانترین آنها محسوب می شود. برگهای آن در بهار یعنی اواسط ماه مارس تا آوریل پیش از آنکه بریزند چیده می شوند. بهترین نشانه آن رنگ زرد پس از دم کشیدن است. بهترین درجه حرارت آب برای دم کردن آن 75 درجه سانتیگراد است و هنگام دم کشیدن آن خم شدن پرزهای نقره ای آن دیده میشود. طعمی ملایم لطیف، تازه و شیرین دارد. برای بهتر شدن آن حتماً 2 تا 3 قاشق چای در آب بریزید و بگذارید برای 5 تا 8 دقیقه بماند. حال چای دم کشیده را نوش جان کنید.

  • بای مو دان – Bai Mu Dan / White Poeny

این چای شامل برگهای جدید و جوانه نقره ای است که با چای بای هاو ینژن فرق دارد. این چای ارزانتر است ولی به دلیل طعم ور قیمت مناسب آن بیشتر طرفدار دارد. زمان ریزش برگهای گیاه در بهار است و بهترین زمان چیدن آن بهار بی باران و خشک است و هنگامی است که جوانه هنوز دو برگ پژمرده دارد و آماده به وجود آوردن برگهای سبز جوان است. هنگامی که چای دم کشید رایحه ای دل انگیز و نشاط آور دارد. رایحه آن خالص و دور از بوی گیاه بوده و رنگی سبز طلایی دارد.

  • سو مِی – Shou Mei/ Nobel, Long life, Eyebrow

این چای نیز مربوط به منطقه فوجین چین است و به طور طبیعی از برگهای پژمرده بالایی و نوک درخت بدست می آید. این چای نیز در منطقه فوجین کاشته می شود و برای رنگ سبز و طعم قوی آن معروف است. نوع نامرغوب آن رنگ سبز تیره ای دارد و بهتر است که مصرف نشود.

  • گانگ مِی – Gong Mei / Tribute Eyebrow

این چای نیز جزء پر طرفدارترین ها در دنیا قرار دارد. فرآیند به عمل آوردن آن طولانی ترین زمان را نسبت به انواع دیگر دارد. این چای از درخت Xioa Bai  (سفید کوچک) تهیه می شود. برگهای جوان آن کمی خمیده اند و به همین دلیل به آن ابرو میگویند و این چای جوانه ای ندارد و رنگ آن طلایی پررنگ است و معمولاً با غذای دیم سامز سرو میشود.

دیم سامز غذاهای لقمه ای معمولاً بخارپز چینی است که جزء غذاهای سنتی چین محسوب می شود.

  • پور اِی – White Pureh Tea

این چای در قله های کوه یانَن  چین می روید و در بهار برگ ریزی دارد.  همه مراحل برداشت آن با دست انجام می گیرد و به همین دلیل مزه شیرین و قوی و رایحه دل انگیزش بسیار پر طرفدار است.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:

خواص شگفت انگیز چای سفید

انواع دیگر چای سفید

همانطور که گفته شد در نقاط دیگر جهان نیز چای سفید کشت میشود.

  •   سیلان سفید

این چای در منطقه سریلانکا به عمل میاید و یکی از بهترین انواع چای سفید است. به همین دلیل بسیار گرانقیمت است. همة مراحل کاشت و برداشت آن با دست انجام میشود و به عنوان یک صنعت هنری و دستی محسوب می شود. برگها در آفتاب خشک می شوند و با دست لوله می شوند. این چای به دلیل رنگ مسی و مزه ملایم و رایحة خوش آن بسیار مورد اقبال قرار گرفته است.

  •   چای دارجلینگ (مخملی)

این چای نیز مانند چای سفید سیلان یک هنر و صنعت کاملاً دستی است و در آب و هوای بارانی روییده می شود. برگهایش کرکی و رایحه ای عسل مانند دارد. عطر و بوی ملایمی دارد و رنگش طلائی کم رنگ است و بسیار خوشمزه است.

  •   چای سفید آسام

این چای کمیاب در آسام کاشته می شود و برگهای ظریفی دارد. هنگامی که دم کشید مزه ای شیرین و طعمی شبیه مالت دارد.

  •   چای آفریقایی

چای سفید آفریقایی در کنیا و مالاوی به عمل میآید. طعمی قوی و مشخص دارد . کافئین این چای بیشتر از انواع دیگر چای سفید است.

ویژگیهای چای سفید

مهم ترین ویژگی این چای وجود ترکیبات مختلف آن است:

  • آنتی اکسیدانها : مقدار آنتی اکسیدان موجود در این چای با چای سبز و سیاه یکسان است.
  • EGCG  یا همان اپی گالوکتشین گالاوت: نوعی کتچین بسیار فعال است که با سرطان مبارزه میکند.
  • تانین:نوعی پلی فنول است و با وجود اینکه مقدار کمی از آن در این چای وجود دارد می تواند در رفع برخی از شرایط نامناسب بدنی مؤثر باشد.
  • تی فلاوین (TFs) : این پلی فنول باعث تلخی و مزه گس چای می شود. اما مقدار آن در چای سفید کمتر از انواع دیگر چای است و به همین دلیل طعمی شیرین دارد.
  • تیاروبیگین: این ماده رنگ چای را به وجود می آورد. این ماده در چای سفید بسیار کمتر از چای های دیگر

چای سفید دلخواهتان را از تیرینک  بخواهید.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید