چگونه می توان چای اکیناسه (Echinacea) در خانه تهیه کرد

اکیناسه گلهای رنگی زیبایی است که برای درمان دم شده و مصرف می گردد. این گیاه تأثیرات جانبی کمی دارد و ممکن است در افرادی که حساسیت دارند واکنش ایجاد کند. این گیاه را می توان به راحتی دم نمود.

با گلبرگهای زیبا، ریشه، برگها و ساقه این گیاه می توان دمنوش خوش طعمی تهیه کرد و برای درمان برخی از مشکلات استفاده نمود. دانستن خواص و طریقه تهیه آن می تواند به شما کمک کند تا دمنوش آن را در خانه تهیه کنید.

اطلاعات اولیه در مورد چای اکیناسه

کیناسه را سرخار گل ارغوانی نیز می گویند. چای آن از این گیاه تهیه می شود.

انواع گوناگون این گیاه را می توان برای تهیه دمنوش استفاده نمود. این گیاه پایا بومی شرق و مرکز آمریکای شمالی است، اما میتوان آن را در مکانهایی که تا حدودی آفتاب گیر هستند نیز به عمل آورد.

در حال حاضر این گیاه در باغهای اروپا و آسیا کاشته می شود. چای آن را می توان از بخشهای مختلف این گیاه تهیه کرد. گلبرگهای ارغوانی رنگ این گیاه و ریشه آن مصرف زیادی دارند.

مشخصات طعم اکیناسه

اکیناسه طعمی تند و شبیه به کاج با رگه های میوه ای دارد. بدنه ای نرم و شبیه به اسپیره (meadowsweet) دارد. با اضافه کردن کمی عسل و یا ترکیب با نعنا و یا علف لیمو طعم بسیار خوبی پیدا می کند.

این گیاه ابتدا توسط بومیان آمریکا استفاده شد و برای درمان مشکلات پوستی و برخی بیماریها مصرف می شد. بومیان از اکیناسه برای درمان مار گزیدگی و دفع حشرات استفاده می کردند.

خواص گیاه اکیناسه

ارتقاء سیستم ایمنی

یکی از خواص این گیاه درمان سرماخوردگی است. این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد و موجب کاهش ورم و التهاب شده و مصرف آن در دوران گلودرد بسیار مناسب است.

چای اکیناسه سیستم ایمنی بدن را نیز ارتقاء می دهد، چون آنتی اکسیدانهای موجود در آن با رادیکالهای آزاد مبارزه کرده و باکتریهای عفونی را از بین می برند. بطور کل اکیناسه برای سلامت کلی بدن مفید است.

جلوگیری از عفونت

اکیناسه با عفونتهای واژنی، مجاری ادرای و گوش مقابله می کند. این چای حاوی اسید کافئیک ( ضد میکروب)است.

پلی ساکارید موجود در این گیاه مانع تشکیل دوباره سلولهای عفونی و گسترش آنها می شود. این ترکیبات موجب تولید بیشتر گلبولهای سفید شده و از بدن در مقابل عفونتها حمایت می کند.

کاهش درد

این چای درد را کنترل می نماید. تحقیقی نشان داد که مصرف اکیناسه درد مفاصل را درمان و التهاب وورم را برطرف می کند.

ایجاد حال خوب

رایحه خوش و روغن این گیاه هنگام دم شدن حال را خوش می کند. بوی خوب آن موجب تولید هورمونهای شادی شده و با کاهش کورتیزول استرس را کاهش می دهد.

چگونه چای اکیناسه تهیه می شود؟

شما می توانید چای را از ریشه و یا گلهای اکیناسه تهیه کنید. شما می توانید گلهای، برگها، ساقه و ریشه تازه این گیاه و یا نوع خشک آن را برای چای استفاده نمائید.

نکاتی در مورد برداشت (درو) اکیناسه

گلهای این گیاه بعد از زمان رویش و بلافاصله پس از رویش چیده می شوند. گلها را از انتهای ساقه و بالای محل رویش اولین برگ می چینند. این عمل موجب رشد دوبارة گیاه و افزایش محصول می شود. از دانه ها استفاده نکنید چون طعم خوبی ندارند.

شما می توانید اکیناسه را تازه استفاده کنید. اما اگر دوست دارید از نوع خشک شده نیز می توانید چای تهیه کنید.

برای خشک کردن، گیاه را روی حصیر از جنس بامبو قرار دهید و یا می توانید آنها را آویزان کنید.

اگر آنها را آویزان می کنید زیر آنها پارچه ای قرار دهید تا گلبرگها روی آن بریزند.

هنگامی که تمام اجزاء گیاه خشک شد، آ نرا در ظروف شیشه ای دور از نور و رطوبت نگهداری کنید تا طعم خود را از دست ندهد.

ابتدایی ترین روش تهیه چای اکیناسه

مواد لازم:

  • اکیناسه خشک 1 قاشق غذا خوری یا (اکیناسه تازه   2 قاشق عذا خوری)
  • آب  10 اونس
  • شیرین کننده

طرز تهیه:

  1. آب را بجوشانید.
  2. هنگامی که به جوش آمد شعله را کم کنید و روی متوسط قرار دهید. سپس اکیناسه را اضافه کنید.
  3. در ظرف را ببندید و بگذارید برای 5 تا 10 دقیقه بماند. اگر از کتری استفاده می کنید، آب جوش را در فنجان بریزید و کمی اکیناسه در فنجان بریزید. بگذارید برای 5 تا 10 دقیقه دم بکشد.
  4. چای را صاف کنید و تفاله را بیرون بریزید.
  5. کمی طعم دهنده و یا شیرین کننده به آن اضافه کنید. ترکیب عسل و لیمو برای این چای بسیار مناسب است.

اکیناسه را امتحان کنید

حتماً چای اکیناسه را امتحان کنید. این چای علاوه بر طعم بسیار دلچسبش، یک درمانگر قوی است. شما می توانید این گیاه را در خانه کاشته و از محصولش استفاده کنید و یک چای کاملاً خانگی تهیه کنید.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید