11 خاصیت تأثیرگذار چای دارجلینگ برای سلامتی

چای دارجلینگ منبع غنی آنتی اکسیدان بوده، با رادیکالهای آزاد مقابله کرده و سموم بدن را از بین می برد. این چای خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و سلامت دهان را ارتقاء می دهد.

چای دارجلینگ تراکم استخوان را افزایش می دهد، موجب کاهش وزن می شود و خطر بیماریهای قلبی را کاهش می دهد. با نوشیدن این چای درد معده از بین می رود و آبرسانی به بدن افزایش می یابد.

چای دارجلینگ چیست؟

این چای یکی از بهترین و ملایم ترین چایهاست که در دامنه کوههای هیمالیا در منطقه شمالی بنگال جنوبی در هندوستان به عمل می آید. این چای یکی از خالص ترین و متمایز ترین چایها در جهان است.

چای دارجلینگ انواع مختلفی دارد (سیاه، سبز، اولانگ و سفید). با وجود انواع مختلف این چای، مردم بیشتر با نوع سیاه آن آشنائی دارند. این چای تا حدودی رنگ روشن دارد و کمتر اکسید می شود.

منطقه ای که این چای در آنجا به عمل می آید بر طعم آن تأثیر می گذارد.

برخی از انواع آن عطر مشک دارند و برخی دیگر بوی مرکبات می دهند. علاوه بر طعم و رایحه خاص آن، این چای ترکیبات مفید زیادی دارد.

اطلاعاتی در مورد مواد مغذی چای دارجلینگ

این چای حاوی :

ویتامین B2  ، ویتامین B5 ، اسید فولیک، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، آهن است.

11 خاصیت چای دارجلینگ

  1. چای دارجلینگ مملو از آنتی اکسیدان است

چای دارجلینگ نیز مانند انواع دیگر چای حاوی آنتی اکسیدان بخصوص تیا فلاوین و تیاروبیژین است. این آنتی اکسیدانها با رادیکالهای آزاد بدن مقابله کرده، سموم بدن را از بین برده و مواد شیمیایی مضر را خنثی می کنند.

کمبود این آنتی اکسیدانها به مرور موجب پیری زودرس شده و خطر ابتلا به بیماریهای مزمن را افزایش میدهد. این کمبود باعث آسیب رادیکالهای آزاد به سلولها می شود. با نوشیدن چای دارجلینگ می توان مانع این مشکلات شد.

  1. خطر سرطان را کاهش می دهد

این چای ترکیبات پلی فنولی دارد و با سرطان مقابله می کند. این ترکیب قوی مانع تشکیل تومور می گردد. این چای خاصیت آنتی میوتاژنیک (ضد تغییرanti- mutagenic ) دارد و در نتیجه باعث کاهش تغییرات سلولی می شود.

  1. بهداشت دهان را ارتقاء می دهد

نوشیدن چای دارجلینگ 3 بار در روز دندانها را سالم و قوی نگه می دارد.

برخلاف انواع نوشابه ها و یا نوشیدنی های شیرین، چای دارجلینگ موجب فرسایش دندانها نمی شود. این چای pH  را در دهان تغییر داده و مانع رشد استروپتوکوک ( باکتری عامل پوسیدگی دندان و لثه) می شود.

این چای منبع منیزیم است. منیزیم نوعی مادة معدنی حلال در آب است که به رشد و تقویت استخوانها و دندانها کمک می کند. این چای حاوی فلوراید است و از مینای دندان در مقابل فساد محافظت می نماید.

  1. برای استخوانها مفید است

چای دارجلیک تراکم استخوان را افزایش می دهد. در تحقیقی مشخص گردید زنان مسنی که در طول 5 سال چای می نوشیدند تراکم استخوانشان 3 % بیشتر از زنانی بود که چای مصرف نمی کردند. در این افراد روند پوکی استخوان دیرتر اتفاق می افتاد.

  1. بیماریهای معده را کنترل می کند

چای دارجلینگ مانع زخم معده و دردهای ناشی از آن می شود.

به افرادی که زخم معده دارند توصیه می شود چای دارجلینگ بنوشند چون این چای التهاب و درد را برطرف کرده و باکتریهای مضر برای زخم معده را از بین می برد.

  1. به کاهش وزن کمک می کند

این چای بهترین نوشیدنی برای افرادی است که به مراقبت از وزن خود اهمیت می دهند.

کالری این چای بسیار کم است و می توان از آن در رژیم لاغری استفاده کرد. با جایگزینی این چای با نوشیدنی های حاوی کربوهیدرات و شکر می توان مصرف این دو ماده چاق کننده را کاهش داد و تناسب اندام خود را حفظ نمود.

  1. برای قلب مفید است

مصرف منظم این چای می تواند مانع ابتلا به بیماریهای قلبی شود. چای دارجلینگ حاوی پلی فنول (نوعی آنتی اکسیدان قوی) است. این آنتی اکسیدان از اکسید شدن LDL  می کاهد و جریان خون را آسان و روان می نماید.

این چای حاوی کوئرستین ( نوعی فلاونید) است که مانع سکتة قلبی می شود.

  1. آبرسان خوبی برای بدن است

برای رفع کم آبی، پزشکان و متخصصین تغذیه، نوشیدن 8 لیوان آب را قطعی می دانند.

این چای مملو از آنتی اکسیدان و فلاونید است. اگر آب بدن تأمین باشد، فرد احساس خوبی دارد، عضلات  و مفاصل بدن عملکرد بهتری دارند و مواد زائد بهتر از بدن دفع می شوند و در نتیجه یبوست ایجاد نمی شود.

  1. سیستم ایمنی بدن را ارتقاء می دهد

برای اجتناب از برخی از بیماریها مانند آنفولانزا و سرما خوردگی  می توان حداقل روزی یک فنجان چای دارجلینگ نوشید.

این چای حاوی تیانین است که سیستم ایمنی بدن را ارتقاء داده و مانع تأثیرات کورتیزول می شود. در نتیجه بدن واکنش خوبی در مقابل بیماریها نشان می دهد.

  • مانع ابتلا به پارکینسون می شود

پارکینسون نوعی بیماری است که از تباهی و اختلال بخشی از نرون در مغز ایجاد می شود و در افراد مسن شایع است. افراد مبتلا به آن به تدریج توانائی جسمی و روحی خود را از دست میدهند.

البته لمکان دارد که افراد جوان نیز به دلیل تغذیه نامناسب، روش زندگی نادرست و استرس در معرض این بیماری قرار بگیرند.

طبق تحقیقات نوشیدن چای دارجلینگ می تواند به دلیل پلی فنولهایش مواد مورد نیاز مغز را تأمین نماید و مانع ابتلا به این بیماری شود. به همین دلیل مانع صدمات رادیکالهای آزاد به سلولها نیز می گردد.

  • با استرس مقابله می کند

استرس می تواند صدمات فیزیکی و روحی روانی ایجاد نماید و اگر کنترل نشود می تواند عوارض وخیمی داشته باشد. استرس مزمن به بخش کناری مغز هیپوکامپ (بخش مسؤول یادگیری) صدمه می زند و باعث کوچک شدن آن و در نتیجه فراموشی شود.

اگر چه اجتناب از استرس کار دشواری است اما می توان با آن کنار آمد. نوشیدن یک فنجان چای دارجلینگ می تواند تولید کورتیزول (هورمون استرس) را کنترل نماید.

کلام آخر:

چای دارجلینگ یکی از بهترین چایهای جهان است. این چای را می توان با شیر و شکر نیز نوشید، اما بهتر است که بدون افزودنی نوشیده شود. استفاده از شیر و شکر از خواص آنتی اکسیدان و فلاونید آن می کاهد.

علاوه بر آن آنتی اکسیدانهای این چای با صدمات رادیکالهای آزاد مقابله می کنند. این چای حاوی مقدار کمی کافئین است که عملکرد مغز را بهتر می نماید بدون اینکه موجب بیخوابی شود. این جای یکی از بهترین جایگزینها برای آب است.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید