8 رفتار و منش مؤدبانه در کافی شاپ

گاه رفتن به یک کافی شاپ برایمان معنی خاصی پیدا می کند. بخصوص اگر در آنجا یک قهوه ناب نوشیده باشید. رفتار خوب در یک کافی شاپ باید که دو طرفه باشد و دانستن آداب و رفتار در آنجا ضروری است.

احترام متقابل

هنگامی که وارد یک کافی شاپ میشوید انتظار ندارید باریستا و یا هیچکس دیگر رفتاری بکند که شما دوست ندارید. اگر رفتاری ببینید که دوست ندارید آنجا را ترک می کنید به جای دیگر می روید. اما اگر رفتار کارکنان کافه مؤدبانه و دوستانه باشد ترغیب میشوید که هر بار به آنجا بروید و بسیاری از ناشناخته های خود را در آن مکان بیابید. یک سلام گرم و یک لبخند شما را مشتری ثابت آنجا می کند. گاه یک باریستا به اندازه ای که به کار خود اهمیت می دهد به مشتری خود توجه زیادی نمی کند. این امر باعث ناراحتی میشود و گاه به ترک محل می انجامد. اگر انتظار رفتار مؤدبانه و دوستانه داریم باید به رفتار خود دقت کنیم چون همانطور که میدانیم احترام و ادب یک رفتار متقابل است.

دانستن آداب و منش کافه رفتن حتی اگر یک کافه ساده و قدیمی باشد می تواند بهترین وشیرین ترین تجربه ها را برایتان به وجود بیاورد.

  • پرسیدن اطلاعات یکی از مؤدبانه ترین و بهترین رفتارها است

اگر در منو چیزی را نمی دانید حتماً سؤال کنید. مطمئن باشید بهترین توضیح را به شما می دهند. این مسئله باعث می شود شما هم اطلاعات جامع تری در مورد قهوه پیدا کنید. به طور مثال تفاوت قهوه کنیایی و گواتمالایی را نمی دانید. باریستا از اینکه میبیند شما به کارش اهمیت میدهید با دل و جان پاسخگوی شما خواهد بود و ایجاد تداوم در ارتباطتان از او بخواهید که یکی را برایتان انتخاب کنید مطمئن باشید که باریستا بهترین را برایتان انتخاب می کند.

  • هنگام سفارش قهوه با گوشی خود صحبت نکنید

باریستا هم مانند دیگران دوست دارد وقتی قهوه سفارش میدهید تمام حواستان متوجه او باشد. نه پیام بفرستید، نه صحبت کنید و نه در فضای مجازی بچرخید. با این کار قهوه ای دلچسب در حد اقل زمان برایتان تهیه می شود.

  • اگر قهوه سفارشیتان دقیقاً مطابق سفارشتان نیست صبور باشید

اگر به طور مثال یک لاته با شیر سویا، طعم فندق و آرایش خاص سفارش می دهید نباید انتظار داشته باشید که همه مواد و وسایل در آن کافه موجود باشد. اگر دقیقاً همان چیزی را که سفارش میدهید می خواهید و آنها نمی توانند برایتان فراهم کنند مهربان باشید و به عنوان بی توجهی و یا بی احترامی از ناحیه آنها تلقی نکنید. با عصبانیت و دلخوری کاری از پیش نمی رود. در این حال دو راه دارید یا بگذارید با آنچه که موجود دارند چیزی شبیه سفارشتان برایتان درست کنند و یا با احترام و دوستانه آنجا را ترک کنید و به جای دیگری بروید.

  • به باریستا و کارش احترام بگذارید

دورانی که برای درآمد بیشتر به کافه ای می رفتید و به صورت پاره وقت در آنجا مشغول کار می شدید گذشته است. حال کسی که آن سوی پیشخوان ایستاده و سفارش شما را می پذیرد فردی است که تعلیمات حرفه ای برای کار خود دیده است و انتظار احترام دارد. شاید قهوه ای که او درست می کند بهترین قهوه دنیا نباشد ولی برای انجام آن وقت گذاشته شده است. ذره ای احترام و محبت هم شما را خوشحال و هم باریستا را خشنود میکند. اگر مزه اش را دوست ندارید یکراست سراغ سطل زباله نروید شاید با درخواست کمی شیر از او بتوانید قهوه بهتری بنوشید درحالی که به کسی هم بی احترامی نشده است.

  • مدت زیادی در کافه نمانید

یک کافه محلی نیست که در آن تمام روز نشسته، وقت بگذرانید و یا کار کنید. فرقی نمی کند چند فنجان قهوه مینوشید یا چیز دیگری می خورید ساعتی را که در آنجا میمانید زیاد و یا تمام روز نباشد. اگر مجبورید کار کنید تمام کارتان را در یک کافه انجام ندهید به کافه های دیگر هم سری بزنید. بسیاری از این کافه ها مرکز  فعالیت و گفتگوی افراد است. در این شرایط لب تاپ خود را ببندید و در جمع شرکت کنید.

  • مراقب خوردن و آشامیدن خود باشید

کسانی که در کافه کار میکنند کارهای دیگری هم جز پاک کردن خرده های کیک شما از روی میز دارند. پس مانند یک فرد مسؤول بخورید و بنوشید و اگر کمی قهوه روی میزتان ریخت خودتان با دستمال کاغذی پاک کنید.

  • بیرون از کافه با تلفن همراهتان صحبت کنید

فرقی نمی کند با یک دوست صحبت می کنید و یا یک تلفن کاریست، صحبت های شما برای دیگران جذاب و شنیدنی نیست. اگر یک روزنامه نگارید و جای دیگری برای مصاحبه جز کافه ندارید سعی کنید بسیار آرام صحبت کنید و بدون سر و صدا مانند یک فرد مسؤول به اصول انسانی پایبند باشید.

  • هر از گاهی کاری جالب و محبت آمیز انجام دهید

گاهی فردی را به یک فنجان قهوه دعوت کنید. به باریستا انعام زیاد بدهید. یک دفترچه در کافه بگذارید تا دیگران در آن بنویسند و پیامی بگذارند و یا نظری بدهند. چقدر دنیا زیباتر می شد اگر همه کمی با هم مهربان تر بودیم.

هیچکس نمی داند که اعمال و رفتار درستش چه زمانی به او باز خواهد گشت. ولی بدانید مرام و رفتار پسندیده تان روزی جواب خواهد داد.

 

خرید قهوه از تیرینک


تیرینک در اینستاگرام

منبع thekitchn
نظر بگذارید