طرز تهیه قهوه موکا با دستگاه

با استفاده از دستگاههای مختلف مانند AKA که روی شعله اجاق قرار می‌گیرد، دستگاه بیالِتی و موکا اکسپرس می‌توان قهوه موکا تهیه کنید. استفاده از این دستگاهها به تجربه افراد بستگی دارد و هر یک دستگاهی را انتخاب می‌کنند که کار را برایشان ساده تر می‌کند.

اطلاع از روش تهیه قهوه موکا با هر یک از این دستگاهها، کمک می‌کند تا بتوان یک موکای خوشمزه تهیه کرد.

دستگاه موکا ساز چیست؟

این دستگاه توسط فردی به نام آلفونسو بیالِتی و در سال 1933 ساخته شد. برخی از کارشناسان قهوه به شدت استفاده از لفظ اسپرسو را برای توصیف روش دم کردن قهوه موکا رد می‌کنند. اما در واقع استفاده از این دستگاه تشابه زیادی با روش تهیه سنتی اسپرسو دارد.

در تهیه اسپرسو، بخار با فشار وارد قهوه می‌شود. در این روش آب جوش در مخزن زیرین، بخار لازم را تولید می‌کند و این بخار با فشار از طریق یک لوله و مخزن وسطی که قهوه در آن است وارد قهوه شده و توسط لوله دیگر قهوه دم شده وارد مخزن بالایی می‌شود.

قهوه ساز موکا به مراتب قوی‌تر از قهوه ساز دریپ است. به دلیل اینکه سبد قهوه در موکا‌ساز کاملاً پر است، فشار بخار باید بتواند از داخل آن رد شود. چون مقدار آب نسبت به قهوه بسیار کم است نمی‌توان قهوه کف دار و به صورت دریپ تهیه کرد.

بطور خلاصه باید گفت که با وجود تفاوت قهوه بدست آمده، کار با آن شبیه کار با اسپرسو ساز سنتی است.

چه نوع گرایند برای موکا ساز مناسب است؟

گذشته از مواردی که در مورد نحوه کارکرد موکا ساز گفته شد، باید بدانیم که چگونه می‌توان یک قهوه موکا خوش طعم و درجه یک تهیه کرد. ابتدا باید گرایند قهوه را تعیین کنید.

در واقع اندازه گرایند قهوه اصلی‌ترین عامل در میزان مقدار عصاره و طعم قهوه است. گرایند می‌تواند موجب مزه تلخ، ترش و طعم صحیح قهوه شود. برای تهیه قهوه اسپرسو از گرایند نرم استفاده می‌شود که همین گرایند را نیز برای موکا استفاده می‌کنند. اما الزاماً نباید از گرایند نرم استفاده کرد.

یک گرایند متوسط که معمولاً برای قهوه دریپ و یا پوراُوِر استفاده می‌شود را نیز می‌توان استفاده کرد. طعم این قهوه کمی شیرین است ولی طعم اسیدی آن کمی باقی می‌ماند. با افزایش فشار و دمای زیاد، گرایند متوسط به اندازه کافی مناسب است. اما اگر از طعم اسیدی آن خوشتان نمی‌آید، می‌توانید از گرایند نرم تر استفاده کنید.

اگر موکا ساز کوچک باشد مجبورید که آب کمتری استفاده کنید. اگر می‌خواهید به اندازه کافی موکا تهیه کنید که غلظت خوبی داشته باشد، بهتر است که از گرایند نرم‌تر استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که نباید به نرمی گرایند اسپرسو باشد.

دمای حرارت مناسب برای قهوه موکا

عامل مهم دیگر در تهیه قهوه موکا دماست. دمائی که آب نیاز دارد و دمایی که برای سرد کردن موکاساز نیاز است.

برخی از روش گرم کردن آب خارج از دستگاه موکا استفاده می‌کنند. پس از گرم شدن، آب را داخل مخزن دستگاه ریخته و روی اجاق می‌گذارند. با این روش دستگاه زمان کمتری روی شعله می‌ماند و هر چه قهوه کمتر با فلز در تماس باشد برای طعم آن بهتر است.

اما چون تفاوت زیادی میان طعم قهوه با گرایند متوسط و قهوه با گرایند درشت وجود ندارد، نیازی به گرم کردن آب خارج از دستگاه نیست و می توان آب را مستقیماً در دستگاه گرم کرد.

یکی دیگر از کارهایی که باید انجام شود، سردکردن موکا ساز پس از تهیه قهوه است. شما می‌توانید آن را در یک ظرف یخ قرار دهید و یا یک دستمال خیس دور آن بپیچید. با این کار:

  • بلافاصله از فشار ورود آب کاسته می‌شود
  • مانع تماس قهوه دم شده با فلز داغ می‌گردد

برخی اظهار می‌دارند که قهوه آنها طعم فلز می‌دهد و فکر می‌کنند که به دلیل تماس قهوه با بدنه فلزی دستگاه است. اما این طعم فلزی به این دلیل در قهوه ایجاد نمی‌شود و در واقع یک واکنش شیمیائی است که در اثر باقی ماندن دمای بالا در قهوه ساز پس از دم کردن قهوه، ایجاد می‌شود. پس اگر بتوان قهوه ساز را بلافاصله سرد کرد، قهوه دم کشیده کمتر در تماس با فلز داغ باقی می‌ماند.

سرد کردن موکا ساز قابل قبول تر از گرم کردن جداگانه آب است و می تواند بر طعم قهوه تأثیر بگذارد.

قهوه موکا

چگونه باید دستگاه موکا ساز را تمیز کرد؟

پس از دم کردن قهوه، تنها کاری که باید انجام شود، تمیز کردن موکا ساز است. این بخش از کار کمی مشکل است. ابتدا چیزی که پس از دم کردن قهوه می‌ماند، یک ظرف فلزی داغ است.

پس صبر کنید تا قهوه ساز کاملاً سرد شود. سپس اجزاء آن را جدا کنید و با دست تفاله‌ها را از سبد فیلتر جدا کنید. گاه بهتر است که فیلتر و واشرها را نیز از هم جدا کنید و خوب بشوئید.

در انتها، هر ماه یا دو ماه از محلول آب و سرکه تقطیر شده برای شستشو استفاده کنید تا مانع ایجاد جرم شود. بخصوص مراقب باشید دریچه آن بسته نشده باشد. شاید کار سختی به نظر بیاید، اما لازم است.

روش تهیه قهوه موکا

با کمی دقت می‌توان طعم تلخ قهوه موکا را تغییر داد. با این روش تهیه، شما می‌توانید 6 فنجان موکا با استفاده از دستگاه بیالِتی تهیه کنید.

روش تهیه:

  1. 25 گرم قهوه را گرایند متوسط کنید.
  2. مخزن پائین دستگاه را با آب پر کنید (حدود 300 گرم)
  3. سبد فیلتر را کاملاً پر از قهوه کنید و با انگشت روی آن را صاف کنید. قهوه را به پائین فشار ندهید.
  4. فیلتر را در مخزن پائین قرار دهید و در آن را محکم ببندید.
  5. موکا ساز را روی شعله اجاق ( شعلع زیاد) قرار دهید.
  6. در را کمی شل کنید و بگذارید آب جوش بیاید و مراقب باشید.
  7. وقتی قهوه شروع به ریختن در مخزن بالا کرد، بیشتر دقت کنید.
  8. وقتی آب شروع به بالا آمدن کرد و شما توانستید ببینید، در را کامل ببندید و بلافاصله قهوه را در فنجان بریزید.
  9. حال قهوه ساز را زیر آب بگیرید و یا روی اجاق بگذارید تا کسی به دلیل گرمای آن دچار سوختگی نشود.
  10. برای رقیق کردن قهوه همان ابتدا 100 گرم آب بیشتر بریزید.

    تیرینک در اینستاگرام

منبع thewaytocoffee
نظر بگذارید