ویروس جدید کرونا در کودکان و نوزادان

با خبرهای بدی که هر روز در مورد بیماری کرونا شنیده می شود، والدین با شنیدن این خبر که این بیماری کمتر در کودکان اتفاق میفتد کمی آرام می شوند.

از آنجایی که هنوز دارو و یا واکسنی برای این بیماری وجود ندارد، بهترین کار محافظت از کودکان است.

چگونه باید از کودکان در مقابل کرونا محافظت کرد؟

به گفته پزشکان کودکان توسط تماس ویروس با چشمها، بینی، دهان و ریه های آنها آلوده می شوند. این تماس هنگامی رخ می دهد که کودک در معرض سرفه و یا عسطه بیمار مبتلا به کرونا قرار گیرد. قطرات رها شده توسط بیمار در هوا مانده و بر صورت، دستها، غذا و سطوح اطراف کودک مانند میز می نشیند.

بهترین راه برای جلوگیری از بیمار شدن کودک، دور نگاه داشتن آنها از افراد مبتلاست.

  • کودکان را از مکانهای پر جمعیت دور نگه دارید.
  • کودکان را از افراد بیمار دور نگه دارید. کودکان باید حدود 2 متر با افراد مبتلائی که سرفه می کنند و تب دارند فاصله داشته باشند.

شستن دستها برای اجتناب از ابتلا

والدین باید به فرزندان خود بیاموزند که دستهای خود را برای حداقل 20 ثانیه با آب گرم و صابون بشویند. به آنها بگویید زمان دست شستن حروف الفبا را برای خود بگویند که تقریباً همان 20 ثانیه می شوند.

کودکان باید بعد از رفتن به دستشویی، عطسه، سرفه و خالی کردن بینی دستهایشان را بشویند. قبل از غذا و بلافاصله پس از بازی و یا وارد خانه شدن هم باید دستهایشان شسته شود.

کودکانی را که از دست شستن سر باز می زنند می توان با جایزه دادن مثلاً دادن یک استیکر به شستن دستها ترغیب کرد. برای تشویق آنها بهتر است که والدین نیز با آنها دستهای خود را بشویند.

اگر آب و صابون در دسترس نبود باید دستهای خود را با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنند.

نکات دیگر در اجتناب از ابتلا

از کودکان بخواهید به جای دستها، در آرنج خود عطسه و یا سرفه کنند. به آنها بیاموزید هر بار پس از عطسه و یا سرفه دستهای خود را بشویند. پس از هر بار استفاده از دستمال کاغذی آنها را به سطل زباله بیندازند.

از کودکان بخواهید دستها خود را به صورتشان نمالند. با دادن اسباب بازی و یا چیز دیگری مانع اینکار شوید. البته باید اسباب بازیها شسته و تمیز باشند.

اسباب بازیها و سطوح اتاق کودکان را همیشه تمیز نگه دارید. بخصوص در سفر و یا هنگامی که فردی در خانه بیمار است. مواد پاک کننده را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

با صحبت با کودکان ترس و اضطراب را از آنها دور کنید. برای دوران قرنطینه آنها برنامه ریزی کنید. شما می توانید به راحتی احساسی را که خود نسبت به این بیماری دارید به آنها منتقل کنید. اگر شما منطقی و آرام برخورد کنید، مطمئن باشید که کودک شما نیز آرام می گیرد.

کودکان با بیماریهای زمینه ای

کودکانی که مبتلا به آسم هستند علائم سخت تر و شدیدتری در این بیماری و دیگر بیماریهای دستگاه تنفسی مانند آنفولانزا دارند. شاید برخی از کودکان که آسم دارند علائم خفیف تری داشته باشند، اما باید به تنفس آنها دقت زیادی شود و اگر این علائم شدت پیدا کرد حتماً باید با پزشک اطفال تماس گرفته شود تا اقدامات لازم انجام پذیرد.

کودکانی که دیابت دارند اما کاملاً کنترل شده است احتمال ابتلایشان کمتر است. در کودکانی که دیابتشان کنترل نشده باشد سیستم ایمنی ضعیف می شود. در نتیجه والدین و پزشک باید کاملاً مراقب پیدایش علائم باشند.

همیشه دمای بدن و علائم دیگر را کنترل کنید تا در صورت دیدن علائم زودتر بتوانید آن را درمان کنید.

کودکان و والدین می توانند خطر ابتلا به کرونا را کاهش دهند

با وجودی که هنوز بسیاری از مطالب در مورد کرونا ناشناخته مانده اند، اما بسیار خوشحال کننده است وقتی بدانیم کودکان کمتر از بزرگسالان مشکل پیدا می کنند. اما هنوز باید بسیار مراقب بود که این ویروس گسترش نیابد. والدین به کمک فرزندان خود می توانند از شیوع این بیماری جلوگیری کنند.

آیا علائم کووید 19 در کودکان متفاوت است؟

علائم این بیماری در کودکان و بزرگسالان مشابه است. اما در کودکان علائم کمی خفیف ترند. غالباً کودکان علائم حادی پیدا نمی کنند که الزامی برای بستری کردن آنها ایجاد شود.

علائمی که در مورد کودکان گزارش شده است شامل تب، سرفه، گلودرد، اسهال و مشکل تنفسی است. هنوز مشخص نیست که کودکان با بیماریهای زمینه ای بیشتر در معرض ابتلا هستند یا اینکه این بیماریها تفاوتی در مبتلا شدن آنها ایجاد نمی کند. در حال حاضر تأثیرات این بیماری بر کودکان هنوز در حال بررسی است.

مهمترین مسأله در حفظ سلامت کودکان پیروی از دستوراتی است که داده می شود.

با  مشاهده چه علایمی باید سریعاً اقدامات پزشکی انجام شود؟

علائمی که نیاز به رسیدگی سریع دارند:

  • تنگی نفس
  • عدم توانایی در فرو دادن مایعات
  • گیجی و بیحالی نزدیک به بیهوشی
  • کبودی لبها

    تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید