چای ماچا را چگونه باید مخلوط کرد؟

مراسم تهیه چای ماچا هنر و زیبایی خاص خود را دارد. تمام ابزارهای طبیعی بکار می روند تا این زیبای سبز رنگ و درخشان را در حد کمال به هم آمیزد و شما را غرق در لذت نمایند.

تهیه ماچای درجه یک و حقیقی نیاز به یادگیری طریقه بهم زدن و مخلوط کردن آن را دارد. هم زن ساخته شده از بامبو برای آمیختن این چای یکی از نیازهای اولیه چای ماچا ست.

هم زن چای ماچا چیست؟

این هم زن برای تهیه و دم کردن چای ماچا در کاسه لبه دار بزرگی استفاده می شود. این هم زن از تراشیدن یک بامبوی یک تکه ساخته می شود که به آن چِیسِن  chasen گفته می شود. با این هم زن چای ماچا با آب داغ مخلوط می گردد تا تبدیل به یک فوم کرمی شود.

این هم زن اصلی ترین ابزار تهیه ماچاست. شاخه های بامبویی این هم زن، مخلوط ماچا و آب را در کاسه به شکل زیگ زاگ می خراشد و شیارهای زیبای چشم نوازی روی مخلوط ایجاد می کند.

هم زن ماچا چگونه استفاده می شود؟

اولین کاری که باید پس از خرید هم زن انجام دهید، باز کردن شاخه های این بامبوی یک پارچه است.

پس از انجام این کار شاخه ها خود بخود فرخورده و حلقه مانند می شوند. برای باز شدن شاخه ها، هم زن را در آب بگذارید تا از یکدیگر جدا شوند.

برای تهیه ماچا ابتدا پودر را در کاسه بزرگ لبه داری بریزید. شما می توانید از کاسه مخصوص ماچا استفاده کنید و اگر ندارید، کاسه لبه دار دیگری بکار ببرید. آب گرم با درجه حرارت 150 تا 170 درجه فارنهایت روی ماچا بریزید و شروع به هم زدن کنید.

نگذارید شاخه های هم زن با کف کاسه تماس پیدا کند. شاخه های بامبویی هم زن بسیار ظریفند و با یک ضربه و یا تماس صدمه دیده و می شکنند.

ابتدا به آرامی در یک زاویه ماچا را هم بزنید، سپس به شکل عمودی مایع را به هم بزنید و سپس با حرکت زیگ زاگی ادامه دهید.

به هم زن اهمیت داده و از آن مراقبت کنید

پس از هر بار استفاده، هم زن را خوب بشوئید. شما می توانید با کمک یک برس بسیار نرم تمام مواد اضافی روی هم زن را تمیز کنید.

هرگز هم زن را با صابون یا شوینده های قوی نشویند چون روغن طبیعی بامبو را از بین می برند. علاوه بر آن عطر آنها بر هم زن مانده و در تهیه ماچای بعدی بر طعم و عطر چای اثر می گذارند.

پس از هر بار استفاده بامبو را خوب خشک کنید. بهترین روش، استفاده از جای هم زن از جنس بامبوست. اگر این وسیله را ندارید هم زن را روی چند حوله قرار دهید تا خشک شود.

هم زن را در مکانی خشک و سرد قرار دهید. هرگز آن را روی محل مرطوب قرار ندهید چون ممکن است کپک بزند.

شما می توانید از جای هم زن مخصوص استفاده کنید. این وسیله کوزِ نا اُشی kuse naoshi نام دارد. سپس آن را در ظرف پلاستیکی قرار دهید تا شکل شاخه ها از بین نرود و خشک بماند.

وسایل مفید برای تهیه ماچا

تهیه ماچا با ابزار و وسائل مناسب به مراتب آسانتر می شود. علاوه بر هم زن، شما نیاز به وسایل دیگری نیز دارید که اگر تهیه کنید می توانید یک ماچای مرغوب تهیه نمائید.

کاسه ماچا یا چاوان chawan

این کاسه سنتی برای تهیه بسیاری از انواع چای استفاده می شود. اولین بار این کاسه در چین ساخته شد و سپس در قرن 13 و 16 به ژاپن صادر شد. در حال حاضر این کاسه از سفال تهیه شده در شعله کم پخته می شود.

نتیجه کاسه ای است صاف و صیقلی که رایحه را به خود جذب کرده و چای با حفظ طعم و عطر به خوبی در آن به عمل می آید. این کاسه داری لبه های شیب دار و یا کناره های شیب دار است.

لبه های گشاد این کاسه اطرافیان را قادر به دیدن مراحل چشمگیر تهیه چای می کند. علاوه بر آن رایحه چای به راحتی می تواند به مشام برسد. برخی از این کاسه ها دارای لعاب براق هستند.

این لعاب به مرور ترک بر می دارد و شکل زیبایی به ظرف می دهد. در ژاپن این ترکها را نشانه شخصیت ظرف می دانند و به آن “صدای چای” می گویند.

این کاسه را نباید در ماکروفر قرار داد و یا در ماشین ظرفشویی شست. آن را با آب بشوئید و خوب خشک کنید.

ملاقه  (اسکوپ) یا چاشاکو  chashaku از جنس بامبو

این ملاقه در واقع یک بامبوی صاف با سر خمیده گیره مانند است. برای اندازه گیری دقیق پودر ماچا از این اسکوپ استفاده می شود.

انواع مختلف و ساده دیگری نیز از این اسکوپ وجود دارد که همه از بامبو ساخته شده اند.

برخی از این اسکوپها بسیار هنرمندانه کنده کاری شده اند که بیشتر در مراسم چای ژاپنی استفاده می شوند.

با چاشاکو ماچا را در چاوان ریخته رویش آب داغ بریزید و با چیسن آن را مخلوط کنید تا یک ماچای کرمی و کف دار تهیه شود. برای تهیه ماچای لاته، شیر را به کف تبدیل کنید و سپس با کمک چاشاکو روی ماچا بریزید.   

جای هم زن یا کوزِ نا اُشی kuse naoshi

این وسیله مخصوص حفظ شکل هم زن ساخته می شود. جای هم زن به شکل لاله است و به عنوان یک وسیله ایستاده ساخته می شود.

یک جفت بامبوی ظریف روی پایه پیازی شکل این وسیله قرار دارند که از شاخه های هم زن محافظت می کنند.

چای ماچا دم کنید

وسایل را کنار خود قرار داده وشروع کنید. این چای را به شکل ماچای سرد، لاته و یا در لیوان یا ماگ نیز می نوشند.

با استفاده از این وسایل می تواند یک ماچای سنتی تهیه کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

درون چاوان با استفاده از چیسن یک ماچای کف دار درست کنید و در عین حال از رایحه آن لذت ببرید.

با چاشاکو میزان مناسب پودر ماچا را اندازه بگیرید و از وسایل خود به کمک کوزنااُشی محافظت کنید.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید