چگونه و در چه زمانی کرونا به پایان می رسد؟

متاسفانه با شواهد بدست آمده مشخص شده است که کرونا یک ویروس غیرقابل پیش بینی است. به همین دلیل حدس اینکه چگونه و چه زمان این بیماری تمام می شود برای دانشمندان و محققین بسیار دشوار شده است.

اما با بسته شدن ادارات، مکانهای عمومی و مدارس و حتی تغییر نحوه زندگی عموم و در خانه ماندن اکثر مردم، هنوز هم نمی توان پیش بینی کرد که این بیماری چه زمانی خاتمه می یابد. اما هیچ بعید نیست که این روش زندگی حتی تا یک سال نیز ادامه داشته باشد.

این روشها و اتفاقات اجتماعی تا کنون موجب مشکلات اقتصادی، مشکلات روحی و فاصله های اقتصادی شده است.

متخصصین این معضل را بهای اتمام این بیماری می دانند. ایالات متحده امریکا در حال حاضر بیشترین درصد آلودگی را دارد. در 27 مارس تعداد کشته شده های این کشور به 1500 رسید و اکنون بسیار افزایش یافته است.

کلید موفقیت ایمنی است

هنگامی که تعداد بهبود یافته ها به ندازه کافی افزایش یابد می توان گفت که این ویروس قدرت و نفوذ خود را از دست داده و ضعیف شده است. در واقع یک تا دوسوم جمعیت دنیا باید در مقابل این بیماری ایمن شوند.

دو راه برای ایجاد ایمنی وجود دارد که هنوز هیچکدام قطعی نیستند. در یکی از آنها، افراد بهبود یافته که برای بهبودی ملکولهای ایمنی تولید می کنند، دوباره آلوده شوند. در راه دیگر باید مردم واکسینه شوند و بدن آنها را برای شناخت و نابودی ویروس آماده ساخت.

حال باید دید که با استفاده از این دو راه یعنی بیمار را در معرض ویروس و یا حداقل بخشی از آن قرار دادن می توان با این ویروس مقابله کرد.

  پائین آوردن منحنی

اگر چه واکسنهای زیادی در دست تهیه هستند، اما تکمیل نمودن آنها ممکن است ماهها و حتی سالها زمان ببرد. در عین حال مقامات جهانی در صدد کاهش تعداد مبتلایان موجهای بعدی این بیماری هستند. این بیماری تا کنون خسارات و تلفات زیادی را به وجود آورده است.

به اصطلاح اگر بتوان منحنی رشد تعداد مبتلایان به کرونا را پائین آورد، شاید بتوان گفت که از همه گیری آن کاسته شده است. هر چه بتوان این منحنی را پایین تر نگه داشت، پزشکان و متخصصین زمان بهتر و بیشتری برای درمان بیماران خواهند داشت.

اولین قدم در این راه حفظ فاصله اجتماعی است. فاصله 2 متر از یکدیگر، احتمال آلودگی توسط قطرات تنفسی را کاهش می دهد.

کاهش تعداد مبتلایان با وجود کنترل فاصله اجتماعی و انتقال بیماری به سرعت انجام پذیر نیست. علاوه بر این، به دلیل سختی تغییر سبک زندگی، به راحتی نمی توان همگان را وادار به ادامه این وضعیت نمود.

متاسفانه اگر این اقدامات رفته رفته نادیده گرفته شوند، شیوع مجدد آن به شدت باز می گردد. اگر همه به رفتار گذشته خود باز گردیم مشکلات چندین برابر می شود.

در بسیاری از کشورها کنترل فاصله اجتماعی و قرنطینه باید برای چند ماه ادامه داشته باشد. حتی ممکن است به دلیل تعداد مبتلایان مجبور به ادامه این روند برای زمان طولانی تری شد. تا زمانی که یک واکسن قطعی ساخته نشود، این روند باید به صورت متناوب تکرار شود.

اهمیت تست کردن

یکی دیگر از راهکارهای مناسب، گرفتن تست از مردم حتی آنهائی که علائمی ندارند است. به این طریق آمار دقیق تری در دسترس پزشکان و متخصصین خواهد بود. این اطلاعات به آنها کمک می کند تا افراد در خطر را آسان تر شناسائی کنند.

در کره جنوبی، تست افراد در مراحل اولیه انجام شد و به این طریق توانستند افراد آلوده را از افراد سالم جدا کنند. در نهایت این عملکرد از شیوع این بیماری تا حد زیادی جلوگیری کرد.

انجام اینکار برای انبوه جمعیت دشوار است و با وجود انجام آن خطر شیوع آن به صورت نامحسوس وجود دارد.

تستهای دیگری هم باید در مورد افراد بهبود یافته انجام شود تا مشخص گردد از ایمنی لازم برخوردار هستند یا اینکه خطر ابتلای مجدد آنها وجود دارد.

حتی باید دقت کرد که آیا این افراد ایمنی شروع مجدد کارهای گذشته خود را پیدا کرده اند یا نیاز به زمان بیشتری برای بهبودی دارند.

زمان احتمالی پایان کرونا

پس از هفته ها سختگیری برای حفظ فاصله اجتماعی، در برخی از نقاط دنیا از جمله کشور چین شیوع این بیماری تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است.

به استثنای ووهان که بیماری از آنجا آغاز شد، اکنون در شهر هوبئی یکی دیگر از شهرهای چین، رفت و آمد ها آزاد شده است. با این وجود مقامات رسمی تصمیم دارند که برای هفته های آینده که احتمال آغاز مجدد موجهای بعدی کرونا وجود دارد مجدداً فاصله اجتماعی را مقرر کنند.

البته شرایطی که در حال حاضر در هوئبی وجود دارد را نمی توان به تمام دنیا تعمیم داد. بطور مثال در امریکا که در این مدت شیوع بیماری به صورت غیر قابل کنترلی افزایش یافت، پزشکان نمی توانند زمان دقیقی برای پایان این بیماری اعلام نمایند.

راه به پایان رسیدن کرونا بسیار طولانی است. از سوی دیگر ادامه فاصله اجتماعی برای مدت طولانی نه تنها امکان پذیر نیست بلکه به سختی می توان آن را کنترل کرد.

اما آزاد سازی زود هنگام فاصله اجتماعی نیز فاجعه بار خواهد بود. بهترین راه رعایت فردی است. پس اگر می توانید در خانه بمانید و کمتر در مکانهای عمومی حاضر شوید.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید