نوشیدن قهوه در دوران شیردهی

بسیاری از زنان نگران مصرف آن و تأثیر کافئین آن بر نوزادشان هستند. این افراد اگر با اعتدال آن را بنوشند نباید نگران باشند. اگر در نوشیدن قهوه هنگام شیر دهی برخی نکات رعایت شود مشکلی ایجاد نمی شود.

بیشتر بدانید: قهوه را بشناسیم 

شیر دادن به نوزاد بخصوص در روزهای اول تولد نوزاد کار خسته کننده و سختی است. بیدار شدن در طول شب و بی خوابی این کار را سخت تر می کند. یک فنجان قهوه در صبح می تواند تمام این مشکلات را جبران نماید.

قهوه و شیر دادن به نوزاد

به بسیاری از زنان باردار توصیه می شود که به دلیل تأثیر کافئین آن بر جنین از نوشیدن آن اجتناب کنند. اما نوشیدن آن در دوران شیردهی تأثیری بر نوزاد نمی گذارد.

کافئین قهوه پیش از رسیدن به شیر مادر هضم و جذب شده و اثر خود را از دست می دهد. طبق باور برخی پزشکان کافئین داروئی کم خطر است البته اگر با اعتدال مصرف شود.

تنها یک درصد از کافئین ممکن است وارد شیر مادر شود و این مقدار نمی تواند بر نوزاد تأثیر بگذارد. مصرف 300 میلیگرم آن در روز به مادر و نوزاد صدمه ای وارد نمی کند.

این مقدار معادل 2 تا 3 فنجان قهوه در روز است. حتی مصرف بیش از 300 میلیگرم نیز نمی تواند به نوزاد آسیب جدی وارد کرده و علائمی در او ایجاد نماید.

کافئین حدود 1 تا 2 ساعت پس از نوشیدن آن وارد شیر می شود. پس یک مادر می تواند زمان نوشیدن را با زمان شیر دادن به نوزاد تنظیم کند تا به نوزاد صدمه ای وارد نشود.

فواید و منافع قهوه برای مادران

در حالی که خطر تأثیر کافئین در دوران بارداری بسیار جدی است اما در دوران شیردهی اگر تأثیری بگذارد بسیار اندک است.

به گفته متخصصین کافئین موجود در شیر شاید بر خواب نوزاد تأثیر بگذارد. اما در تحقیقی که در سال 2012 انجام شد نتیجه نشان داد نوشیدن آن توسط مادر تأثیری برخواب نوزادان تا 3 ماهگی نداشت.

در تحقیق دیگری مشخص گردید نوشیدن متعادل در دوران شیردهی تأثیری بر نوزاد ندارد. برخی اعتقاد دارند اسید آن میزان آهن شیر را کاهش می دهد، اما سند قاطعی برای اثبات آن وجود ندارد.

شیر مادر بطور طبیعی آهن کمی دارد، به همین جهت پزشکان برای آنها مکملهای حاوی آهن تجویز می کنند. همه باید آزادانه برای خود و روش زندگیشان تصمیم گیری کنند.

اگر می خواهید در دوران شیر دهی قهوه بنوشید باید بدانید مدرک مستدلی برای زیان بار بودن آن وجود ندارد. اما نباید در مصرف تعادل را از دست دهید. در عین حال سند قاطعی نیز برای فواید و تأثیرات آن بر نوزادان در دست نیست.

قهوه بدون کافئین (دی کف)

قهوههای دی کف نیز حاوی رگه ای از کافئین هستند.

نوشیدن آنها از جهت میزان کافئین می تواند مناسب باشد. اما نوع دی کف آن اسید بیشتری دارد که می تواند بر آهن شیر مادر تأثیر منفی بگذارد.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید