آیا مصرف عصاره چای سبز مشکلی ایجاد می کند؟

چای سبز یکی از محبوب ترین چایها در دنیاست. این چای سالها توسط چینی ها استفاه می شد که بیشتر جنبه درمانی و دارویی داشت. این چای بیشتر در چین و ژاپن کشت می شود و همیشه در هنگام غذا حضور دارد.

از فواید این چای ، قدرت آن در پیشگیری سرطان و یا کاهش وزن است. این چای حاوی آنتی اکسیدان زیاد بوده و از بدن در مقابل رادیکالهای آزاد حمایت می کند.

برخی از مردم نوشیدن این چای را دوست ندارند و یا زمان نوشیدن آن را ندارند.

از اینجاست که گروهی روی به استفاده از عصاره آن می آورند. این عصاره به شکل کپسول به فروش می رسد. با استفاده از کپسول بهره مندی از مواد مغذی این چای ساده تر می گردد.

عصاره چای سبز چیست؟

مکمل عصاره چای سبز همان ترکیبات متمرکز چای سبز است. این عصاره از برگهای گیاه چای تهیه شده و مملو از پلی فنول است.

مقدار ترکیبات موجود در این مکملها به اندازه مقدار مواد ترکیبی موجود در یک فنجان چای سبز است.

این مکملها بیشتر برای کاهش وزن استفاده می شوند و دارای مواد مفید زیادی هستند.

شما می تواند مواد مغذی چای سبز را یا با یک فنجان چای به بدن برسانید و یا با یک عدد مکمل.

مکمل و چای هر دو حاوی مقدار کمی کافئین هستند. هر دو مملو از کتچین ECGC هستند. وجود کتچین در این چای مانع رشد سرطان و مرگ سلولها می شود.

منافع عصاره چای سبز

  1. تسریع چربی سوزی

چای سبز مانند یک ماده شیمیایی عمل کرده و چربی سوزی را تسریع می کند. طبق تحقیقات کتچین چای سبز متابولیسم را افزایش داده، سطح انرژی را بالا برده و عملکرد کبد را تنظیم می کند.

کتچین موجب آزاد شدن اسیدهای چربی سلولی شده که با شکسته شدن آنها تبدیل به انرژی می شود. به این معنی که چربی سوزی سریع می شود.

طبق تحقیقات چای سبز برای گروهی از مردم بطور مثال آسیائی ها بهتر عمل نموده و سریعتر وزن کم می کنند.

این عصاره ها با داشتن همین خاصیت، کافئین بیشتری نیز به بدن می رسانند. طبق تحقیقات مصرف روزانه بیش از 300 میلیگرم کافئین تأثیر منفی بر بدن می گذارد.

برخی با استفاده از این مکملها نتیجه بهتری در کاهش وزن می گیرند. اما باید مراقب باشند که میزان کافئین موجود در آنها بیشتر از 300 میلیگرم نباشد.

بهترین نتیجه کاهش وزن با ترکیب ورزش و استفاده از مکملها حاصل می شود. مکملها به شما کمک می کنند تا از چربی اضافه خلاص شوید و اندامی متناسب داشته باشید.

  1. رادیکالهای آزاد را از بین می برد

آنتی اکسیدانهای چای سبز رادیکالهای آزاد را از بین می برند. این رادیکالها عموماً به دلیل آلودگی، کشیدن سیگار و رژیم ناسالم غذایی به وجود می آیند.

این رادیکالها می توانند سرطان و مشکلات اعصاب ایجاد کنند. اکسیداسیون برای روند کاری بدن مناسب است، اما اگر بیش از اندازه در بدن ایجاد شود مشکل ایجاد می کند.

با مصرف چای سبز یا مکمل عصاره چای سبز تعادل این اکسیداسیون در بدن حفظ می شود و از تولید این رادیکالها جلوگیری می گردد و در نتیجه سموم از بدن دفع می شوند. عصارة چای سبز استرس را کاهش می دهد.

  1. سیستم ایمنی بدن را ارتقاء می دهد

چای سبز علائم و عوارض سرما خوردگی را کاهش می دهد و ویروسها را از بین برد. در تحقیقی که در چین انجام گرفت مشخص گردید چای سبز در گوارش سالم و آسان بسیار مؤثر است.

EGCG وآنتی اکسیدان موجود در چای سبز اندوکسین را کاهش می دهد و مانع رشد باکتریها می شود. این آنتی اکسیدانها باکتری ها و ویروسها را شکسته وعوامل ایجاد بیماری را از بین می برند.

  1. مانع بیماری قلبی می شود

یکی از شایع ترین بیماریها در آمریکا بیماری قلبی است. بیش از 600000 نفر آمریکائی مشکل قلبی دارند. با وجود افزایش این تعداد هنوز هم بسیاری به فکر سلامت قلب نیستند. مصرف عصاره چای سبز می تواند خطر بیماریهای قلبی مانند فشار خون، لختگی و سکته را کاهش دهد.

طبق تحقیقات چای سبز LDL را که در ارتباط مستقیم با بیماری قلبی است کاهش می دهد. چای سبز جریان خون را تنظیم کرده وفشار خون را کاهش می دهد.

دلیل آن وجود گاز اکسید نیتریک است ک ماهیچه های قلب و رگها را آرام کرده و گردش خون را آسان می کند.

همچنین استرس قلب را آرام می کند و به همین دلیل قلب مجبور به کار شدید نیست و خون را به راحتی به رگها می رساند.

  1. درد را آرام می کند

چای سبز دردهای ماهیچه و مفاصل را آرام می کند. بخصوص در موارد آرتروز بسیار مؤثر است. چای سبز خاصیت ضد التهاب دارد و به همین دلیل درد را آرام می کند.

مصرف مکمل عصاره چای سبز بعد از ورزش خستگی و دردهای عضلانی را بسیار سریع تسکین می دهد. تمام این خواص به دلیل وجود EGCG در این چای است.

طبق تحقیقی مصرف چای سبز برای درد مفاصل نیز بسیار مؤثر است. در این تحقیق 50 نفر که درد زانو داشتند برای مدت 4 هفته شرکت نمودند.

پزشکان به نیمی از این بیماران چای سبز و به نیمی دیگر شبه دارو دادند. نتیجه نشان داد، گروهی که از چای استفاده کرده بودند درد کمتری داشتند.

  1. مانع دیابت و تنظیم این بیماری می شود

قند خون بالا و یا پائین موجب مشکلات اساسی می شود.  قند خون پائین می تواند موجب سردرد، سرگیجه و بیهوشی شود. قند خون بالا به دیابت می انجامد.

دیابت هنگامی ایجاد می شود که فرد نتواند به اندازه لازم انسولین تولید کند. گاه به دلیل حساسیت، بدن واکنش لازم و خوب به انسولین نشان نمی دهد که این امر هم به دیابت می انجامد.

عصارة چای سبز با فعال سازی آنزیمها میزان انسولین را تنظیم می کند. این آنزیمها وظیفه جذب مواد مغذی از جریان خون را به عهده دارند.

این آنزیمها کار تنظیم انسولین را آسانتر می کنند. چای سبز همانند داروهای بیماری قند عمل می نماید و این آنزیمها را فعال می سازد.

  1. عملکرد کبد را بهتر می کند

چای سبز عملکرد کبد را در افراد بیمار و سالم بهتر می کند. کسانی که مشکل بیماری کبد چرب دارند می توانند از چای سبز استفاده کنند. چربی زیاد در کبد بسیار خطرناک است. کتچین این چای بر کبد تأثیر مثبت می گذارد و عملکرد آن را بهتر می کند.

افرادی که بطور منظم چای سبز می نوشند کبدشان کمتر در معرض بیماری چربی کبد قرار می گیرد.

میزان مناسب مصرف عصاره چای سبز

بهترین روش مشورت با پزشک است. معمولاً این مکملها دارای برچسب مقدار مصرف هستند.

معمولاً مصرف 300 میلیگرم مکمل در روز برای سلامتی بسیار مناسب است. برای کاهش وزن تا 400 میلیگرم مجاز است. اما اگر می خواهید برای پیشگیری از بیماریها از این مکمل استفاده کنید بهتر است که با میزان کمتر و در دفعات از آن استفاده کنید. بطور مثال 200 میلیگرم مکمل در روز کافی است و بهتر است که در سه نوبت مصرف شود.

عوارض جانبی عصاره چای سبز

مکملها اگر به دقت و با مقدار مناسب استفاده شوند، عوارض جانبی زیادی ندارند. برخی از بیماران اظهار می دارند هنگامی که از این مکملها استفاده می کنند دچار سردرد، سوزش قلب ومعده، اسهال و بیقراری عصبی می شوند.

  • اکثر مشکلاتی که توسط مصرف کنندگان اظهار می گردد به دلیل حساسیت آنها به کافئین است. اگر می توانید از نوع بدون کافئین آن تهیه کرده و مصرف کنید.

تداخل دارویی

کافئین موجود در آن ممکن است با برخی از داروها تداخل پیدا کند. این مکمل حتی با برخی از داروهای ضد بارداری و آنتی بیوتیکها نیز تداخل پیدا می کند.

چای سبز جذب آهن را پائین می آورد، پس اگر مشکل کمبود آهن دارید از این عصاره ها استفاده نکنید. اگر دارو مصرف می کنید قبل از استفاده از مکمل عصارة چای سبز با پزشک مشورت کنید.

با عصاره چای سبز سلامت شوید

مصرف کپسولهای عصاره چای سبز برای ارتقاء سلانتی بسیار مفیدند. چای سبز خطر بیماریهای قلبی و سرطان را کاهش می دهد. این مکملها در درمان سرطانهای پروستات، سینه و پوست بسیار مؤثرند.

این مکملها برای درمان سرما خوردگی و آرتروز تجویز می شوند. با استفاده از این مکملها راحت تر وزن کم می کنید.

اگر روزانه چای سبز بنوشید سلامت خود را تضمین کرده اید. مصرف روزانه چای سبز را هنگام صبح به رژیم غذای خود اضافه کنید و یا به آسانی از این مکملها استفاده کنید.


تیرینک در اینستاگرام

نظر بگذارید